فقیرترین رئیس جمهور جهان را بشناسیم؟

در حالی که بسیاری از رهبران کشورهای جهان از فاش کردن حقوق ماهیانه خود، خودداری میکنند، خوزه موخیکا رئیس جمهور سابق اروگوئه نه فقط مبلغ دستمزد خود را فاش کرد، بلکه اعلام کرد ماهیانه ۹۰ درصد از دستمزد خود را به موسسه‌های خیریه اهدا می‌کند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به همین علت وی لقب فقیرترین و در عین حال بخشندهترین رئیس جمهور جهان را گرفت.
به گزارش روزنامه اماراتی البیان، خوزه موخیکا که اکنون ۷۶ سال دارد، با لوسیا توپولانسکی، همسر خود که عضو سابق مجلس سنای این کشور بود، از سال ۲۰۱۰ در یک روستا زندگی می کند. لوسیا نیز مانند همسرش خوزه موخیکا ۹۰ درصد حقوق ماهیانه خود را از طریق موسسه‌های خیریه به محرومان و نیازمندان اهدا می‌کند. خوزه در مصاحبه با روزنامه “ال موندو” اعلام کرد: حقوق ماهیانه او، ۱۲ هزار و پانصد دلار است که ۱۱ هزار و دویست و پنجاه دلار آن را اهدا می‌کند و فقط با هزار و دویست و پنجاه دلار زندگی خود را می گذراند. به نوشته روزنامه “ال موندو”، گران‌ترین دارایی خوزه، خودروی فولکس واگن مدل بیتل است که قیمت آن در بازار آن کشور، فقط ۱۹۴۵ دلار است. رئیس جمهور سابق اروگوئه می ‌گوید: «مبلغی که برای من باقی مانده، برای یک زندگی مناسب و شرافتمندانه کافی است؛ به ویژه این‌که شمار زیادی از مردم کشورم، با دستمزدی کمتراز این زندگی می‌کنند.» گزارش‌ها حاکی است خوزه بدهی بانکی ندارد و از زندگی خود لذت می‌برد. او پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش گفته بود، آرزو می‌کند کشورش در صلح و آرامش به سر ببرد. وی گفته بود با پایان دوره ریاست جمهوری‌اش به روستا خواهد رفت و با همسرش در آنجا زندگی آرامی خواهد گذراند. خوزه می‌گوید: «بهترین الگو برای یک رهبر نمونه این است که خود در امر خیر مشارکت کند تا دیگران با دیدن او، به آسان بودن کار خیر پی ببرند.» «سازمان شفافیت بین المللی» وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره فساد اداری در آمریکای لاتین نوشته بود، کشور اروگوئه در دوران خوزه، به پائین‌ترین سطح فساد اداری و مالی در تاریخ خود رسیده بود.
دست و دل‌بازترین رئیس جمهور جهان، یک گیاهخوارست … خوزه موخیکا، رئیس جمهور اروگوئه، با همسرش در یک خانه ساده مزرعه‌ای زندگی می‌کنند وخودشان برای پرورش گل روی زمین کار می‌کنند!) ، فلوکس مدل ۱۹۸۷ سوار میشوند ، ۹۰ درصد حقوقش را به امور خیریه اهدا میکند و درباره گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوا و نجات زمین حرف میزند … . … ی1“… او می‌گوید: از من به‌عنوان فقیرترین رئیس جمهور یاد می‌کنند، اما من احساس فقر نمی‌کنم، فقیر کسانی هستند که تمام وقت کار می‌کنند که زندگی‌ای پرخرج و گرونقیمت داشته باشند و همیشه بیشتر و بیشتر می‌خواهند…… به چه چیزی فکر می‌کنیم؟ آیا به الگویی از پیشرفت و مصرف‌گرایی کشورهای ثروتمند می‌اندیشیم؟ سوال این‌ست که چه بر سر این سیاره خواهد آمد اگر برای مثال همه هندی‌ها به همان نسبتی اتومبیل برای هر خانه بخواهند که آلمانی‌ها دارند؟! چقدر اکسیژن برای‌مان باقی خواهد ماند؟!……آیا این سیاره دارای منابع کافی است که همه ۷ میلیارد جمعیت کره زمین همان سطحی از مصرف گرایی و پسماند داشته باشند که امروزه در جوامع ثروتمند دیده می‌شود؟! این دقیقا همان سطحی از مصرف‌گرایی افراطی است که به سیاره مان صدمه می‌زند…” 
 

1

خوزه موخیکا عضو سابق جنبش ملی آزادسازی توپاماروس است  که در سال ۲۰۰۹ در انتخابات ریاست جمهوری کشور اروگوئه به پیروزی دست یافت. موخیکا در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به عنوان یک شبه نظامی در انقلاب مسلحانه برعلیه دولت راست گرای وقت شرکت کرد. او که پانزده سال از عمر خود را در زندان به سر برده است در سال ۱۹۸۵ مورد عفو قرار گرفت.موخیکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ به عنوان نماینده کنگره، سناتور و وزیر کشاورزی فعالیت کرده‌است. موخیکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ گفته‌است که از لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل کپی برداری خواهد کرد

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید