“پادکست شعروفون: صدای شعر ایران و جهان”


 لیلا فرجامی و مانا آقایی پایه‌گذاران سایت پادکست شعروفون

“پادکست شعروفون: صدای شعر ایران و جهان”، پادکستی‌ست مستقل و غیرانتفاعی که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ توسط دو شاعر و مترجم ایرانی – مانا آقایی و لیلا فرجامی – پایه گذاری شده و هر دو هفته یکبار با برنامه‌ای جدید به زبان فارسی به روز می‌گردد.

پادکست شعروفون با هدف آشنا کردن مخاطبین با شعر ایران و جهان، معرفی استعدادهای جوان شعر ایران به شنوندگان و ایجاد پیوند عمیق‌تر و گسترده‌تر شاعران و نویسندگان ایرانی با ادبیات جهان از طریق ترجمه و معرفی آثار معاصر، راه اندازی شده و با هزینه و امکانات شخصی اداره می‌شود.

پادکست شعروفون در هر برنامه یک شاعر ایرانی و یک شاعر غیرایرانی را معرفی کرده و آثاری از آنان را اجرا می‌کند. مدت زمان هر برنامه پانزده تا بیست دقیقه می‌باشد. برنامه‌های پادکست بجز در سایت‌های شعروفون، بصورت مستمر در شبکه‌ی اجتماعی فیس بوک و یوتیوب نیز قرار گرفته و از هر سه راه قابل شنیدن و دانلود می‌باشند. همچنین شعردوستان عزیزی که مایلند از اخبار شعروفون و به روز شدن‌های آن اطلاع پیدا کنند، می‌توانند در وبسایت‌های شعروفون، با انتخاب گزینهء اشتراک، عضو شوند، و یا در صفحه‌ی فیس بوک شعروفون نام نویسی کنند.

http://sherophone.com

http://sherophone.podbean.com

پادکست شعروفون تاکنون چهارده برنامه منتشر نموده که طی آنها شاعرانی ایرانی همچون سهراب مازندرانی، غلامرضا بروسان، مینو نصرت و کمال رفعت صفایی و شاعرانی غیرایرانی مانند کارلوس دروموند دی آندراده، فوهیرا گولار، توماس ترانسترومر، شونتارو تانیکاوا و پریتیش ناندی معرفی شده‌اند. قابل ذکر است که برگردانِ تعداد قابل توجهی از اشعار شاعران غیر ایرانی پادکست، توسط مدیران شعروفون انجام می‌گیرد. موسیقی متن هر شماره نیز توسط مدیران این پادکست انتخاب و در وبسایت شعروفون اعلام می‌گردد.

شعروفون تنها به معرفی شاعران حرفه‌ای و اجرای اشعاری که توسط مدیریت پادکست انتخاب شده می‌پردازد و خود را از پذیرش آثار ارسال شده توسط شنوندگان معذور می‌داند اما از کلیه‌ی نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده با روی باز استقبال می‌نماید.

sherophone@gmail.com

واژهء شعروفون مرکب از دو واژهء “شعر” و “فون” (به معنای صدا) می‌باشد و توسط مدیران پادکست و با الهام از واژهء “گرامافون” ساخته شده است. از کلیه‌ی دوستانی که شعروفون را حمایت و پشتیبانی معنوی نموده و یا با اضافه کردن لینک این پادکست در وبگاه خود و معرفی آن به دیگران از هر طریق دیگر، به گسترش آن یاری می‌رسانند، تشکر می‌کنیم.

مانا آقایی و لیلا فرجامی

در انتها برای آشنایی بیش‌تر دوستان از این کار ارزشمند دو شاعر خوب هموطن‌مان، در زیر شماره‌ی آخر پادگست شعروفون را برای‌تان می‌آوریم.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید