مادر نجوم ایران درگذشت

آلینوش طریان در تهران و در تاریخ سه شنبه ۹ نوامبر ۱۹۲۰م. / ۱۸ آبان ۱۲۹۹ از پدر و مادری ارمنی و مسیحی زاده شد. پدر بانو طریان در جلفای اصفهان و مادرش در تهران چشم به جهان گشودند. پدر دکتر طریان پاره‌هایی از شاهنامه را به ارمنی بازگردانی کرده بود. مادر بانو طریان نیز دانش‌آموخته رشتهٔ ادبیات از سوییس بود.

زندگی علمی

بانو طریان تحصیلات پایه را در مدرسهٔ ارامنه و دوره دبیرستان را در اموزشگاه انوشیروان دادگر زرتشتیان سپری کرد. سپس به گروه فیزیک دانشکدهٔ علوم دانشگاه تهران رفت و با دریافت درجهٔ کارشناسی در خرداد ماه ۱۳۲۶ دانش آموخته شد و همانجا به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی دانشکده علوم استخدام شد. سپس برای بورس تحصیلی درخواست کرد ولی به دلیل زن بودن او، دکتر محمود حسابی که تحصیل را تا همین‌جا برای وی زیاد می‌دانست با درخواست او موافقت نکرد. از استادان بانو طریان می‌توان به دکتر کمال‌الدین جناب و دکتر علی‌اکبر خمسوی نام برد.
بانو طریان به هزینه مادری پدر خود راهی فرانسه شد و در دانشگاه سوربن درس خواند و سر انجام در سال ۱۹۵۶ میلادی دانشنامه دکترای خود را کسب نمود. با وجود پیشنهاد استادی در دانشگاه سوربن، دکتر طریان با هدف خدمت به کشورش به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان دانشیار ترمودینامیک منصوب شد. بانو طریان در سال ۱۳۵۸ پس از سی سال کوشش پیوسته به در خواست خویش باز نشسته شد. بانو طریان در سال های پایانی در سرای سالمندان توحید در شهر تهران در شرایطی بسیار عالی زندگی می کردند. بانو طریان با زبانهای فارسی، ارمنی، فرانسوی تسلط و با ترکی و انگلیسی آشنایی داشتند.

خدمات علمی:

• پایه گذاری نخستین رصد خانهٔ فیزیک خورشیدی

• برای نخستین بار درس‌های فیزیک خورشیدی و اختر فیزیک را ارایه داد

• دکتر طریان برای گسترش دانش و بهره گیری دانشجویان ارمنی خانه خویش را وقف کرده است

• پایه گذاری نخستین تلسکوپ خورشیدی

سمت ها:

• بانو طریان در سال ۱۳۴۳ به جایگاه استادی در دانشگاه تهران رسید

• ریاست گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی

**کتابخانه‌ی شخصی‌ی خود را وقف کتابخانه‌ی ملی کرد.

پیکر این بانوی دانشمند، دوشنبه (۱۶ اسفند ۱۳۸۹) ساعت ۱۳ از کلیسای مریم مقدس در تهران تشییع می‌شود

این مطلب از سایت وبلاگ نجوم ایران وام گرفته شد.

**رسانه

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید