بالاخره سکه‌ای به نام دکتر مصدق زده شد!

سکه ۲۹ اسفند به نام دکتر محمد مصدق

هیچ شخصیت تاریخی دیگر نمی‌تواند مانند دکتر محمد مصدق به کار امروز ما بیاید.
ما همه بر سر سفره‌ای نشسته ایم که به همت او گسترده شد.

سال‌هاست در صدا و سیما و تریبون‌های رسمی و کتاب‌های درسی اصرار فراوانی صورت می‌پذیرد تا ملی شدن صنعت نفت، تنها یادآور نام دکتر محمد مصدق نباشد و سهم غالب را به آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی می‌دهند.

هیچ‌کس نمی‌تواند حمایت‌های اولیه او را انکار کند اما سکه ملی شدن نفت ایران به نام دکتر محمد مصدق ضرب شده است و امروز در شصت و هشتمین سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران در پیام‌های معاون اول رییس جمهوری، وزیر امور خارجه و سفیر ایران در روسیه که هر سه مقامات رسمی به حساب می‌آیند، هر سه با نام و تصویر از دکتر محمد مصدق یاد کردند.

نه سال‌ها انکار نام و یاد مصدق در دوران پیش از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و نه اصرار بر تخفیف نام او یا شریک‌سازی برای نهضت نفت از دهه ۶۰ به بعد هیچ یک از نام و یاد او فرونکاست و حالا در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ تنها فعالان سیاسی خارج از ساختار رسمی و چهره‌های فرهنگی و تاریخی نیستند که نام مصدق را بر زبان می‌آورند که دست کم سه مقام رسمی جمهوری اسلامی (اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و مهدی سنایی) روز ملی شدن صنعت نفت ایران را با نام و تصویر نخست وزیر ملی ایران گرامی می‌دارند.

این نوع ملی‌گرایی نه ناسیونالیسم افراطی است که بیم داشته باشیم با دیانت سازگار نباشد یا در رادیکال‌ترین شکل خود به فاشیسم بینجامد، نه انکار تکثر و تنوع فرهنگی و قومی و حتی زبانی است و نه باستان‌گرایی.

هیچ شخصیت تاریخی دیگر نمی‌تواند مانند دکتر محمد مصدق به کار امروز ما بیاید. ما همه بر سر سفره‌ای نشسته‌ایم که به همت او گسترده شد.

از این روست که در ۱۴ و ۲۹ اسفند تا این اندازه از او یاد می‌شود اما نوبت به ۲۳ اسفند و سالروز درگذشت سید ابوالقاسم کاشانی که می‌رسد بحثی در نمی‌گیرد جز این که مطبوعات پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از نام و تصویر مصدق منع شده بودند اما با تیتر درشت خبر درگذشت کاشانی در۲۳ اسفند ۱۳۴۰ را بر صفحه نخست نشاندند چرا که محمد رضا شاه شخصا چند روز قبل به عیادت او رفته بود.

اگر هم شراکتی در کار بود با کودتای ۲۸ مرداد از میان رفت و اکنون سکه ملی شدن صنعت نفت به رغم تکاپوی کتاب‌های درسی تنها به نام مصدق ضرب شده است.

این را من نمی‌گویم. توییت‌ها و پیام‌های معاون اول رییس جمهوری، وزیر خارجه و سفیر ایران در روسیه می‌گوید.

عصرایران ؛ مهرداد خدیر

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در مقاله ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید