نام شهرهای گیلان

مطلب پایین را جالب دیدم! گفتم به‌اشتراک بگذارم که اگر شما هم در مورد اسامی صحیح شهرهایی که در آن زندگی می‌کنید و یا با آن‌ها آشنا هستید را برای ما بفرستید تا به اطلاع علاقمندان برسانیم.    رسانه


فروغ لاجی

نقل از سایت سرزمین گیلان

از: فروغ لاجی

یک مطلب بسیار جالب👇

 چرا اسم شهرهای ما(به طور اخص شهرهای گیلان) معمولا غلط ثبت شده؟! الان خود لاهیجانی ها به لاهیجان میگویند «لاجُن» یا «لایجُن»؟ من خودم اگر نخواهم دماغم را بالا بگیرم و ادای باکلاس ها رو در بیاورم میگویم لایجن . لاهیجان دیگر چیست؟  

یا این شهرستان «کوچسبان» را چرا کوچصفهان نوشتید؛ ای آقایی که برای اولین بار نام این شهر را ثبت کردی؟ عزیزم هیچ کس از اصفهان به این شهر کوچ نکرده. اینجا کوچسبان است. سرزمین اسبهای کوچک( کیف میکنید؟! آدم اهل شهری باشد که اسمش «اسبهای کوچک» است. #اسم_سرخپوستی )

 

یا چرا «گِلَجَی» را «کلاچای»نوشتید؟ خیال کردید چون چای میکارند پس حتما این اسم باید یک ربطی به چای داشته باشد؟ نه قربانت شوم. گلجی یعنی جای گِلی. زمین آبرفتی این شهر همیشه گلی بوده.

یا آن «عطا کوه» را از کجایتان درآوردید؟ آقای عطا صاحب کوه بوده؟خیر. «اَتِه‌کوه» ,یعنی کوه آفتابی. کوه رو به آفتاب.

یا «صومعه‌سرا» دیگر چیست؟! شیعه‌ی دوازده امامی صومعه‌اش کجا بود؟ یک سر برو با خود مردم صومعه‌سرا صحبت کن ببین اگر نخواهند ادای قرتی‌ها و سوسولها را در بیاورند و اهل فیس و افاده حرف زدن نباشند میگویند «سوماسرا». سوما سرا شهر گُلهای سوما. 

یا مثلا وقتی «جُر ده»(دهِ بالا) و «جُر دشت» (دشت بالا) را نوشتی «جواهرده» و «جواهردشت» خیلی با خودت حال کردیا نه شیطون؟ با خودت گفتی عجب اسم توریستی شیکی انتخاب کردم. 

بدون شک رکورد عجیب ترین تغییر نام تعلق میگیرد به شهرستان «رامسر». شهری که کمتر از یک قرن پیش «سخته‌سر» نامیده میشد. «سخته» به گویش محلی یعنی گِل چسبنده. سخته‌سر. شهری بود با خاک رسی چسبنده. ولی این نام در زمان پهلوی اول به «رامسر» تغییر کرد.

@shomaal 📣مـردم شمــال

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید