نگاهی به سینما

بخش دوم

logo march 2013

با بهترین تبریک‌ها و شادباش‌های نوروزی و آرزوی بهروزی و بهزیستی و صلح برای ایران و ایرانیان.

“او باید اینجا می بود”

شصت و سومین دوره فستیوال فیلم برلین که بعد از “کن” معتبرترین فستیوال فیلم جهانی است از تاریخ ۱۲ فوریه در برلین شروع بکار کرد.

جعفر پناهی فیلمساز ممنوع‌الخروج و ممنوع از کار سینمائی ایران همیشه جایگاهی ویژه در این فستیوال دارد و مورد توجه و تحسین برگزارکنندگان و سایر شرکت‌کنندگان در این فستیوال می‌باشد. امسال هم شروع این فستیوال با همایش و یاد این فیلم‌ساز محروم کشورمان برگزار گردید و گروهی از فیلم‌سازان و سینماگران دنیا با پوسترهای بزرگ پناهی و شعار “او باید اینجا می‌بود” در مقابل محل برگزاری فستیوال در شهر برلین به گرد هم آمدند تا حمایت خود و جامعه سینمائی جهان را از این فیلم‌ساز خوب ایران ابراز دارند.

افتتاح جشنواره برلین با درخواست اجازه حضور پناهی از دولت ایران

“پرده” فیلم جدید پناهی برنده خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه در فستیوال برلین

 

حمايت از هنرمندان سبز – شصت و سومین دوره جشنواره برلین که در کنار کن و ونیز، ضلع سوم مثلث جشنواره‌های بزرگ سینمایی جهان را تشکیل می دهد، شامگاه پنج شنبه، هفتم فوریه، در کاخ باشکوه جشنواره با نمایش فیلم “مرشد بزرگ” افتتاح شد و در ۱۷ فوریه با اهدای خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه به فیلم جدید جعفر پناهی “پرده” خاتمه یافت .

خرس طلای بهترین فیلم جشنواره به “حالت بچه” به کارگردانی کالین پیتر نتزر (رومانی) و جایزه بزرگ هیئت داوران (خرس نقره‌ای) به “یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن” به کارگردانی دنیس تانوویچ (بوسنی و هرزگوین، فرانسه، اسلونی) اهدا شد. جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) نیز به فیلم “ویک+فلو یک خرس دیدند” به کارگردانی دنی کوته (کانادا) اهدا شد.
در مراسم  افتتاحیه امسال جشنواره وزیر فرهنگ آلمان رسماً از دولت ایران تقاضا کرد به جعفر پناهی، فیلم‌ساز ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج، اجازه دهد که برای اولین نمایش جهانی فیلم‌اش، “پرده”، که در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش در می‌آید، حضور داشته باشد. او گفت امید دارد که پناهی بتواند هفته آینده به برلین بیاید.

کامبوزیا پرتوی و خرس نقره‌ای برای جعفر پناهی ـ فیلم پرده 
رئیس جشنواره هم در سخنانی ضمن اشاره به صندلی خالی پناهی در میان داوران دو سال پیش، اظهار امیدواری کرد که پناهی بتواند روز چهارشنبه هفته آینده به برلین بیاید. شیرین نشاط، هنرمند و فیلم‌ساز ایرانی ساکن آمریکا از جمله داوران این دوره جشنواره بوده است.
امسال سینمای ایران با فیلم پرده (در انگلیسی: پرده بسته)، ساخته جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت.
این فیلم به یکی از پر سر و صداترین فیلم‌های جشنواره بدل شد و نام پناهی بیش از هر کس دیگری در مراسم افتتاحیه بر زبان آمد.
پرده که در ایران ساخته شده، به تمامی در یک ویلا در شمال ایران می‌گذرد. شنیده ها حاکی است که داستان فیلم زمانی را روایت می‌کند که سگ کشی در شهر به راه افتاده و یک مرد به همراه سگش به ویلایی در شمال ایران می‌گریزد.
او با یک زن برخورد می‌کند و این دو به هم مشکوک‌اند. سرانجام پناهی به عنوان فیلم‌سازی که ممنوع کار شده وارد داستان می‌شود و با شخصیت‌های فیلم بحث می‌کند.
نقش مرد فیلم را همکار کارگردان، کامبوزیا پرتوی ایفا کرده و نقش زن را مریم مقدم بازی می‌کند؛ بازیگری که در دهه هفتاد با فیلم “سینما، سینماست” خوش درخشیده بود، اما به دلیل مهاجرت کمتر در سینمای ایران حضور پیدا کرد.


نمائی از پرده و جعفر پناهی
در بخش پانورامای مستند هم فیلمی به نام “فیفی از خوشحالی زوزه می‌کشد”، ساخته میترا فراهانی، به نمایش در آمد. این فیلم به زندگی و آثار نقاش برجسته ایرانی، بهمن محصص می‌پردازد.
جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی ایران با اعتراض به برگزارکنندگان جشنواره برلین برای اهدای خرس نقره‌ای به جعفر پناهی، از آنها خواست رفتارشان را اصلاح کنند. او ساخت فیلم پرده را “جرم” و “رفتار غیرقانونی” خوانده است. ظاهرا حاکمان جمهوری اسلامی با محروم کردن پناهی از کار سینمائی و تقریبا زندانی کردن او در منزلش قادر به جلوگیری از فعالیت سینمائی این هنرمند نیستند. “پرده” دومین فیلمی است که پناهی در منزل‌اش می‌سازد و راهی جشنواره ها می‌کند. “این یک فیلم نیست” یک‌سال قبل در ایران خارج شد و در بسیاری از جشنواره‌ها به نمایش درآمد و هم اکنون در بازار ویدیوی آمریکا به فروش می‌رسد.
صدای سینماگران مستقل و دربند جمهوری اسلامی همانند صدای شعرا و نویسنده گان متعهد برای همیشه و برای آیندگان همواره زنده و جاودان خواهد ماند.

 تهمینه میلانی: در حال حاضر به سینما فکر نمی کنم!

خبرگزاری سینمای ایران  – جدیدترین ساخته تهمینه میلانی فیلمی است با نام  “پرنسیب”. تهمینه میلانی کارگردان این فیلم به خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: “متاسفانه با توجه به مشکلاتی که برای نام آخرین فیلم من که فعلا با نام “پرنسیب” شناخته می‌شود پیش آمده به قدری ناراحت و عصبی هستم که در حال حاضر اصلا نه به سینما فکر می‌کنم و حوصله پرداختن به مباحث مرتبط با صنعت سینما را ندارم!”
گفتنی است که چندی پیش نیک بین (همسر تهمینه میلانی) تهیه کننده “پرنسیب” درباره نام جدید فیلم به خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفته بود: از ما خواستند تا نام جدیدی برای فیلم انتخاب کنیم، و ما هم نام “اصولگرا” را برگزیدیم و منتظر هستیم تا مسئولان اعلام کنند که با نام فیلم موافق هستند یا خیر، تا در آن صورت بتوانیم به اکران فیلم فکر کنیم.
نیک بین افزود: تاکنون با هیچ پخش کننده‌ای وارد مذاکره نشده‌ایم و منتظر هستیم نام فیلم قطعی شود، در آن صورت به کارهای اکران خواهیم پرداخت.

 مجله فیلم شماره ۴۵۴ ویژه‌ی سی‌و‌يكمين جشنواره‌ی فیلم فجرمنتشر شد


چهارصدو پنجاه و جهارمین شماره مجله وزین فیلم به همت مسعود مهرابی ویژه جشنواره فجر امسال به‌چاپ رسید و همه‌ی آن‌چه می‌خواهید درباره‌ی برنامه‌ها و فیلم‌های جشنواره بدانید در این شماره گنجانده شده است.
معرفی فیلم‌های ایرانی و یادداشت‌های منتقدان درباره‌ی فیلم‌ها، همراه با یادداشت‌های كارگردان‌ها درباره‌ی آثارشان
نقد و معرفی فیلم‌های بخش‌های بین‌المللی جشنواره: مسابقه‌ی بین‌الملل، جشنواره‌ی جشنواره‌ها، نمایش‌های ویژه، سینمای سه‌بعدی، چشم‌انداز سینمای چین، چشم‌انداز سینمای لهستان
جست‌و‌جوی حقیقت: ملاحظاتی درباره‌ی تولید مستند، مستندهای فاخر و معرفی فیلم‌های این بخش
بزرگداشت چند سینماگر: گفت‌و‌گویی خواندنی با جمشید مشایخی
چرا دبیران جشنواره‌ی فيلم فجر زود عوض می‌شوند؟: گفت‌وگو با سه دبیر اخیر جشنواره‌
و، همراه با مطالب خواندنی دیگر

 

مجله فیلم شماره 455 ویژه‌ی اسفند ماه منتشر شد

در این شماره می‌خوانید: جشنواره‌ی جوان‌ها:
مجموعه‌ی یادداشت‌ها و گزارش‌های سی‌و‌یكمین جشنواره‌ی فیلم فجر: جشنواره‌ی صندلی‌های تصرف‌شده/ هیس… فیلمنامه‌نویسان خوابند!/ دروغ‌های جشنواره‌ی سی‌و‌یكم/ ملودرام‌های احساسی/ در تقبیح پلان‌سكانس، در ستایش جامپ‌كات/ نگاهی به آثار اجتماعی جشنواره‌/ سه فیلم مهم، بخش فیلم‌های اول و جایزه‌ی ناپسند بهترین فیلم/ تأثیر تله‌فیلم بر جشنواره‌ی امسال/ جشنواره و اعتراض‌ها/ نگاهی به استفاده از بازیگران در فیلم‌های جشنواره/ یادداشت‌های غیرسینمایی: هشت درد/ درباره‌ی چند نفری که می‌توانستند نامزد دریافت جایزه باشند، اما نشدند/ نام‌ها و نشانه‌ها/ هفت حکایت از چندین حکایت جشنواره/ موسیقی‌های جشنواره‌/ خوب‌ها سوار قطار شوند!/ تجربه‌ی تماشای فیلم‌های اول و دوم/ بهترین نقش‌های مکمل جشنواره‌/ دالان‌های بی‌پایانِ خاطره/ ضیافتی دیرینه و سینمایی با آینده‌ی مبهم/ تفریح با طعم جشنواره/ بهترین تیتراژهای جشنواره/ جشنواره در رشت و اصفهان و شیراز/ نظرسنجی از منتقدان و نویسندگان برای گزینش بهترین‌های جشنواره
و
سینمای جهان: عشق (میشاییل هانکه)؛ سه نقد و نگاهی به سینمای هانکه، حرف‌های کارگردان/ ربوده‌شده2 (الیویه مگاتون)، فعالیت فراطبیعی 4 (هنری جوست، آریل شولمن)، شتاب برتر (دیوید كوپ)، دیوانه‌وار (دریک دورماس)، زنگار و استخوان (ژاک اودیار)، سفرهای نیل یانگ (جاناتان دمی)، نگاهی دیگر به تقدیم به رم با عشق (وودی آل)
روی جلد: پگاه آهنگرانی و نازنين بيانی در پشت صحنه‌ی «دربند» ساخته‌ی پرویز شهبازی، فیلم برگزیده‌ی نویسندگان و منتقدان ماهنامه‌ی فیلم

 “فقط مثل یک زن” فیلم جدید گلشیفته فراهانی در آمریکا

جدید ترین فیلم گلشیفته فراهانی با نام Just Like a Woman درباره زن خانه‌داری است ساکن شیکاگو که به اتفاق دختری از شمال آفریقا جهت شرکت در یک مسابقه رقص عربی راهی لاس وگاس می‌شوند. “فقط مانند یک زن” توسط رشید بوچارب فرانسوی کارگردانی شده است و در آن به‌غیر از گلشیفته فراهانی ساینا میلر و تیم گیونی بازی دارند. این فیلم حاصل همکاری سه کشور فرانسه، انگلستان و آمریکاست. رشید بوچارب تا به‌حال سه بار کاندید جایزه اسکار برای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شده است و از کارگردان‌های بنام و شناخته شده فرانسه می‌باشد.

کونزین والیس جوان‌ترین کاندید اسکار

از شگفتی های اسکار امسال انتخاب فیلم “جانوران حیات وحش جنوب” برای بهترین فیلم، “بن زیت لین” برای بهترین کارگردانی و بهترین هنرپیشه زن نقش اول برای دختربچه‌ای ۹ ساله بنام “کونزین والیس” است.

“جانوران حیات وحش جنوب” داستان “هاشپاپی”، دختر ۶ ساله و شجاعی است که همراه با پدر خود، وینک، در “باثتوب” آبگیر حفاظتی (Levee) جنوب لوئیزیانا در منطقه‌ای بسیار فقیر نشین و به‌عبارتی “ته دنیا” زندگی می‌کند. عشق وینک (پدر) به او باعث می‌شود که به هاشپاپی مهارت‌های زندگی کردن را، برای زمانی که در کنارش نیست تا از او دفاع کند، بیآموزد. هنگامی که وینک مریض می‌شود، طبیعت نیز طغیان می‌کند. دمای هوا بالا می‌رود و یخ ها آب می‌شوند و موجودات ماقبل تاریخی به “باثتوب” پا می‌گذارند. هنگامی که سطح آب بالا می‌آید، این موجودات نیز به خشکی ها می‌آیند و بیماری وینک نیز بدتر می‌شود. در این موقع هاشپاپی تصمیم می‌گیرد که به دنبال مادر گمشده اش برود…

شاید کارگردان جوان فیلم تحت تاثیر “زمانی برای مستی اسب‌ها” ، فیلم خارق‌العاده بهمن قبادی بوده است. با اینکه ظاهر داستان و محل و  طبیعت این فیلم بسیار متفاوت است ولی مسائل و پرداخت و بیان سینمائی مشترکی در کل دو اثر دیده می‌شود.


“جانوران حیات وحش جنوب”، فیلمی است به کارگردانی ” بن زیت لین”، محصول سال ۲۰۱۲ آمریکا. بعد از پخش فیلم در فستیوال‌های مختلف، بالاخره فیلم در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ در نیویورک و لس آنجلس منتشر شد و بعد از آن در دیگر شهرها به روی پرده سینماها رفت. فیلم به قدری موفق بوده که توانست نظر مثبت اکثر منتقدین سینمایی را به خود جلب کند. از جمله آنها می‌توان به “راجر ایبرت” اشاره کرد، و هم توانسته در هشتادوپنجمین دوره اسکار نامزد چهار جایزه، در رشته‌های “بهترین فیلم”، “بهترین کارگردانی”، “بهترین فیلم‌نامه اقتباسی”، و “بهترین بازیگر زن” برای ” کونزین والیس” 9 ساله شود. ” کونزین والیس” جوان‌ترین دختر نامزد جایزه، در جشنواره آکادمی اسکار است.
فیلم نمایشی است از فقر و حاشیه‌نشینی در آمریکای متمول و جدال انسان و طبیعت و دلبستگی همگی موجودات زنده به محیط زیست‌شان و خطر نادبودی آن‌ها در مقابل تغییرات ناگهانی این محیط. فیلم بشدت یک اثر  Environmental (حفظ محیط‌زیستی) است که نگران نابودی جانوران محیط وحش منجمله انسان است در مقابل مشکل با رفتن گرمای کره زمین (Global Warming).
این فیلم بی شک یک شاهکار است که نشان میدهد پول و بودجه یک فیلم نمی‌تواند حریف خلاقیت و نبوغ شود.

 

معرفی تعدادی از فیلمهای جدید در ماه مارچ

Oz: The Great And Powerful

http://www.youtube.com/watch?v=dmWVDmz8QN4

فانتزی – تخیلی جدید دیزنی با نام  Oz: The Great Powerful یادآور کلاسیک مشهور Wizard of Oz با بازی “جودی گارلند” جوان می‌باشد. معلوم نیست که بتواند آنطور که آن فیلم برای تمام دوران ماندنی شد این یک نیز بتواند. بعدها فیلم دیگری به همان نام با بازی “دایانا راس” و “مایکل جکسون” ساخته شد که نسخه موزیکال “ویزارد او آز” بود و آن نیز بسیار موفق و به زمره کلاسیک‎های ماندنی درآمد. فیلم جدید داستان یک شعبده باز جوانی است که “جمیز فرانکو” (بازیگر ۱۲۷ ساعت) در نقش آن ظاهر می‌شود. این شعبده باز برحسب اتفاق با بالونی به سفری عجیب و باورنکردنی می‌رود. به دنیائی از عجایب و جادوهای واقعی پا می‌گذارد و او را از یک شعبده‌باز معمولی سیرک کوچکی در یک شهرستان تبدیل به جادوگری قابل می‌کند. این فیلم توسط “سام رایمی” کارگردانی شده و در ان “جیمز فرانکو”، “راشل ویتز”، “میشل ویلیامز” و “میلا کونیز” بازی دارند.

Emperor

 

http://www.youtube.com/watch?v=X-Is8hvLPHk

“امپراتورروایتی است از تاریخ و داستان  ژنرال آمریکائی داگلاس مک آرتور با بازی تامی لی جونز و روابط او در زمان اشغال ژاپن پس از ورود نیروهای آمریکائی به ژاپن با امپراطور “هیرو هیتو”. ژنرال مک آرتور ناگهان خود را بجای امپراتور هیرو هیتو فرمانده و گرداننده کشور ژاپن می‌یابد و با انتصاب ژنرال “بانرفلر” که متخصص در امور ژاپن است سعی در شناخت مردم و فرهنگ ژاپن دارد و در پی جواب این که آیا باید امپراتور شکست خورده در جنگ را بعنوان “جنایتکار جنگی” محاکمه و برکنار کرد به این واقعیت پی می‌برد که امپراتور شکست خورده کماکان مورد احترام و حمایت مردم ژاپن است. البته این فیلم از نگاه تبلیغاتی آمریکائیان درست شده است و به احتمال زیاد نسخه ژاپنی آن با این داستان بسیار متفاوت خواهد بود. کارگردان فیلم “پیتر وبر” می‌باشد و در آن تامی لی جونز، ماتیو فاکس، توشی یوکی نشیدا و کولین موی بازی دارند.

The Incredible Burt Wonderstone

https://www.youtube.com/watch?v=kn1wR1V9dqs

“دان اسکاردینو” داستان دو شعبده باز معروف  و موفق “برت واندراستون  با بازی “استیو کورل” و “انتون مارولتون” با بازی ” استیو بوچمی”  را بروی پرده سینما می‌برد. این‌دو که از دوران کودکی با هم عهد شراکت و کار شعبده‌بازی می‌بندند با تلاش پیگیر برت وانداستون و کمک و ایده از یک شعبده باز قدیمی (آلن آرکین) بلاخره می‌توانند با “استیو گری” شعبده باز موفق وقت لاس وگاس برابری کنند  و نهایتا سالیان درازی را در لاس وگاس به اجرای‌ برنامه شعبده‌بازی در کازینوها می‌گذرانند. جیم کری کمدین معروف نیز در نقش “استیو گری” شعبده باز معروف دیگری که در رقابت با این‌دوست در این فیلم ظاهر می‌شود و علاوه بر او “جمیز گندلفینی” و “آلن آرکین” در این فیلم بازی دارند.

The Croods

 

http://www.youtube.com/watch?v=zBdiFU6DgpE

انیمیشن  و کمدی جدید دریم ورکس در باره انسان‌های اولیه غار نشین و شخصیتی بنام “کراگ” است که با به‌خطر انداختن خود و جانش در مقابله با حوادث طبیعی و خطرناک، سعی در حمایت و حفاظت خانواده‌اش را دارد. پس از وقوع زلزله مهیبی که منجر به خرابی تمام محل زندگی آنان می‌گردد و کوچ اجباری در راه دوباره سازی محل زیست و تلاش برای بقا، این خانواده با محیطی جدید و موجوداتی تازه مواجه می‌شوند. پدر خانواده همچنین با ایده‌های جدید و مدرن دختر بزرگ‌ش مواجه می‌شود که بر طنز فیلم می‌افزاید. این انیمیشن توسط “کریس ساندرز” و “کرک د مینکو”  کارگردانی و ساخته شده است و بروی شخصیت‌های آن هنرپیشگانی چون “نیکولاس کیج”، “اما استون”، “رایان رینولدز” و “کاترین کینر” گویش دارند.

InAPPropriate Comedy Limited

http://www.youtube.com/watch?v=Nc5sKZ-OiRI

تجربه تحلیل جامعه‌شناسانه‌ای ای‌ست از کمدی با بازی “آدریان برودی”در نقش  “هری کثافت” پلیس خشن ودیوانه (کنایه از کلینت ایستود در درتی هری) ، “راب اشنایدر” در دو نقش یکی یک دکتر روانکاو پولکی وکلاش و دیگری در نقش یک منقد خل و دیوانه و عصبی فیلم‌های پرنو  و “لیندسی لوهان” در نقش یک هنرپیشه فیلم‌های پرنو که در صدد انتقام از خبرنگاران و عکاسان مزاحم است و نهایتا “آری شافیر” در نقش “یک متعصب نژادی”  که با کار گذاردن دوربین مخفی برای اقلیت‌های مختلف سعی در گیر انداختن آنها دارد. “وینس آفر” کارگردان فیلم تمامی این چهره‌های عجیب را کنار هم می‌چیند و با نگاهی روانکاوانه در غالبی کمدی  به بررسی مسائل اجتماعی مربوط به هرکدام می‌پردازد.

The Place Beyond the Pines Limited

http://www.youtube.com/user/PlaceBeyondthePines?v=Tjes7u9Vewc

“بردلی کوپر” ، “رایلن گازلینگ” ، “ری لیوتا” و “اوا مندس” نقش‌آفرینان “مکانی ماورای پاین لیمیتد” به کارگردانی “درک سیانفرانس” می‌باشند. داستان موتورسوارحرفه‌ای جوانی است (رایان گازلینگ) که در بازگشت به یکی از مکان‌هائی که در گذشته از آن عبور کرده،  باز می‌یابد که از دختری که با او رابطه داشته است فرزند پسری دارد و لذا تصمیم به ماندن و زندگی با خانواده جدید را می‌گیرد. نزد شخصی کار می‌کند و بزودی با صاحب کار نقشه دزدی بزرگی را می‌کشند و به اجرا می‌گذارند. پلیس جوانی (بردلی کوپر) که علیه پلیس‌های حق‌حساب بگیر و هم‌دست مافیا بپا خاسته مامور تعقیب و دستگیری این دزد موتور سوار می‌شود و فیلم داستان تعقیب و گریز و مبارزه‌ای چند جانبه است. بردلی کوپر و رایان گازلینگ هر دو در عین جوانی از هنرپیشه‌های موفق و و با استعداد سینما هستند و در این فیلم نیز خوب درخشیده‌اند.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در نقد سینما ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to نگاهی به سینما

نظرتان را ابراز کنید