خلق و خوی دکتر مصدق


دکتر جلیل بهار                                               نصرت‌الله خازنی

در شماره‌ی  سی‌و ‌یکم جولای۲۰۱۲  مطلبی با عنوان خلق و خوی دکتر محمد مصدق از آقای نصرت‌الله خازنی رئيس دفتر دکتر مصدق درنامه‌ی حبیب آوردیم که مورد اعتراض دوست عزیزمان آقای دکتر جلیل بهار قرار گرفت. ایشان درنامه‌ای که به نامه‌ی حبیب ارسال کردند و در شماره‌ی  پانردهم اگست ۲۰۱۲ منعکس شد  گفتند که آقای خازنی هیچگاه رئیس دفتر دکتر مصدق نبوده‌اند و پدرشان زنده‌یاد شیخ احمد بهار عهده‌دار این سمت در نخست‌وزیری‌ی جناب دکتر مصدق بوده‌اند.

در کتاب «سوداگری با تاریخ، پاسخی به آسیب‌شناسی یک شکست»، کارمحقق و نویسنده محترم محمد امینی  در صفحات ۱۴۳، ۳۶۶، ۳۶۷، ۳۶۸ و ۳۶۹ به آقای خازنی و خدمات‌ او اشاره شده و از ایشان به عنوان رئیس دفتر دکتر محمد مصدق یاد کرده‌اند. در پانویس صفحات ۳۶۶ و ۳۶۷ می‌خوانیم:

نصرت‌الله خازنی، فرزند یک حقوقدان آزادی‌خواه آذربایجانی بود. پدرش در کنار کسروی و دیگر روشنفکران آذربایجان، در کنار خیابانی بودند و سپس از او جدا شدند. خازنی نزد دکتر کسروی درس حقوق خواند و با اندیشه‌های او آشنا شد و با او پیوندی ماندگار یافت. فراز خازنی از کارگزینی وزارت بهداری به رایزنی وسپس بازرسی در نخست‌وزیری در دوران رزم‌آرا آغاز شد و مصدّق، او را که به درست‌کاری نام‌آور بود، به ریاست دفتر خود برگزید.

در این رابظه بد نیست به آخرین مصاحبه آقای خازنی با مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران را که در این شماره آمده است را مطالعه کنید.

جولای 2012

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید