نگاهی به سینما

بخش دوم

عکسی زیبا از گذشته و حال


یاران قدیم  بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی با حضور امیر جعفری هنرپیشه نسل امروز

مجله فیلم ۴۴۸ -۴۴۹ ویژه مهر و آبان ماه انتشار یافت

 

شماره‌های جدید مجله فیلم (۴۴۸ و ۴۴۹) ویژه مهر و آبان ماه انتشار یافت. این شماره‌ها همانند شماره‌های قبل شامل مطالب متنوعی در دو بخش سینمای ایران و جهان می‌باشد. روی جلد ویژه مهرماه با نمائی باران از کوثری و بابک حمیدیان از فیلم “بغض” اثر رضا درمیشیان می‌باشد. در بخش سینمای ایران در این شماره شاهد مطالبی در باره رویدادهای جدید سینما در ایران و مروری بر خشت و آینه ابراهیم گلستان و نگاهی به روند تولیدات فاخر سینمای ایران و خبرهائی از شرکت فیلم‌های ایرانی درجشنواره های مختلف دنیا می‌باشیم. در قسمت سینمای جهان نیز مطالب متنوعی در باره تعدادی از فیلمهای جدید روی اکران و آینده سینمای سه بعدی و چند گفتگو با فیلم‌سازان و سینماگران معتبر دنیا به چشم می‌خورد. در قسمت نقد فیلم این شماره مجله فیلم به فیلم‌های “بغض”رضا درمیشیان و گفت‌وگو با کارگردان”ضدگلوله”مصطفی کیایی)/ راه بهشت (مهدی صباغ‌زاده و گفت‌وگوی دوم با ایرج طهماسب و حمید جبلی اختصاص دارد.

 

نمای روی جلد شماه ویژه آبان ماه با تصویری از فیلم “گوش خراش و بسیار نزدیک” از “تام هنکس” و :تامس هورن”هنرپیشه نوجوان هالیوود می‌باشد.
در بخش سینمای ایران شاهد گفت‌وگویی بسيار خواندنی با محمدعلی کشاورزو مطلبی بنام”از پيش از «خشت و آينه» ابراهيم گلستان تا بعد از «زير درختان زيتون» عباس كيارستمی از حمیده شریف‌راد و“صفای  شما را” نامه‌ای از پرویز دوایی و مقاله و ترجمه‌هایی از: امید بلاغتی، هما توسلی، حسین جوانی، علیرضا حسن‌خانی، لیلا خوانساری، مهرداد خوش‌بخت، بهروز دانشفر، پیمان دوست‌دار، پوریا ذوالفقاری، جواد رهبر، مرجان رياحی، شاهين شجری‌كهن، ناصر صفاریان، تهماسب صلح‌جو، نیما عباس‌پور، شاهپور عظیمی، مهرداد فراهانی، میباشیم
در قسمت نقد فيلم به فیلمهای  «بوسیدن روی ماه» و “گوش‌خراش و فوق‌العاده نزدیك” و”خیلی دور، خیلی نزدیک”و سینمای ژاپن پرداخته شده است
در قسمت سینمای جهان در شماره آبان ماه شاهد مقاله هائی در باره هلن میرن و اسكارلت جوهانسون و برنامه‌های آینده‌شان/ نگاهی به کامی به عقب برمی‌گردد و گپی با كارگردانش/ جکی چان و وداع با دنیای اکشن/ بلا تار دیگر فیلم نخواهد ساخت/ هازاناویسیوس كارگردان و بازیگر/ زندگی امیلی دیكینسن روی پرده/ مستندی بر اساس خاطرات راجر ایبرت/ پولانسکی، پرکارتر از همیشه/ کرِیگ هم‌چنان جیمز باند خواهد ماند » /فیلمی درباره‌ی مری پاپینز، و … | نقد فيلم: نورهای سرخ (رودریگو كورتس)/ شکارچی (دانیل نتهیم)/ وودی آلن: یک مستند (رابرت بی. وِید)/ برنی (ریچارد لینکلیتر)/ مارلی (كوین مك‌دانلد) ، و… هستیم

.


“باغبان”مستند جدید محسن مخملباف و پسرش میثم در باره ادیان

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KY757gVjOgU

سپیده دم – محسن مخملباف، فیلم‌ساز ایرانی در تبعید و پسرش میثم در مستندی جذاب و گیرا به نقش فردی و سیاسی ادیان می‌پردازند. پدر و پسر دوربین‌های‌شان را به باغ‌های زیبا و با شکوه بهایی در حیفا و عکا می‌برند تا صدای مومنین صلح دوست را بشنوند و آن چه را می‌شنوند با تاملات سینمایی خود می‌آمیزند تا اثری هنری، جذاب و ملموس و فکر برانگیز پدید آورند و یک گفتگوی سینمایی را شکل دهند. اگر چه به نظر می‌رسد اکران تجاری این فیلم محدود خواهد بود، اما فیلم عمر درازی را در جشنواره‌ها و محافل سینمایی خاص طی خواهد کرد محسن مخملباف علاوه بر همه اتهامات پیشین‌اش در جمهوری اسلامی، اکنون با دو اتهام بسیار بزرگ دیگر هم روبروست. او به عنوان یک ایرانی به اسراییل سفر کرده، کشوری که جمهوری اسلامی وجودش را به رسمیت نمی‌شناسد و سفر به آن را برای شهروندان ایرانی ممنوع کرده؛ افزون بر این، فیلمی ساخته درباره ادیان با محوریت “آیین بهایی”، دینی صد و هفتاد ساله که زادگاهش ایران بوده و حدود هفت میلیون پیرو درسراسر جهان دارد اما حکومت ایران آن را “فرقه‌ای ضاله” می‌داند و پیروانش را معمولا به اتهام ” ترویج” این آیین مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. آیین بهایی با وجود شهرتی که در در دنیا دارد و به رغم این که از ایران برخاسته، در زادگاهش ناشناخته مانده و به علت تبلیغات و تهدیداتی که قبل و بعد از انقلاب علیه ان صورت گرفته، کمتر کسی با مبانی‌اش آشنایی دارد.

 حالا در این فیلم محسن مخلمباف به عنوان یک پدر از نسل سنتی‌تر و نسلی که هنوز به آرمان‌ها امید دارد، به این آیین یا دین ایرانی پرداخته تا ببیند آیا هنوز می‌توان برای رفع خشونت در جهان به باورهای یک دین دل بست یا نه. این فیلم به هیچ دینی توهین نمی‌کند، با احترام از مذاهب یاد می‌نماید و محسن مخملباف فیلم‌ساز به کمک تکنیک فاصله گذاری، خودش را از شخصیت “محسن مخملباف” بازیگر که به باغ بهایی‌ها سفر کرده و مجذوب باورهای باغبان بهایی شده، جدا می‌کند. در عین حال، میثم به عنوان نماینده نسل جوانی که در پی جهانی عاری از خشونت است، سوالاتی اساسی در مورد نقش و جایگاه ادیان در جهان امروز مطرح می‌کند.

در ابتدای فیلم مخملباف صراحتا اعلام می‌کند که پیرو مسیحیت، اسلام، یهودیت، آیین بهایی و یا هیچ دین دیگری نیست و مرکز جهانی آیین بهایی را از این رو انتخاب کرده است که این آیین ایرانی است و میلیون‌ها پیرو در سراسر جهان دارد و از اصول اولیه این آیین، باور به صلح است.مخملباف با دو دوربین پدر و پسر، که اولی جنبه‌های مثبت دین را می‌بیند و دومی جنبه‌های منفی آن، و دوربین سومی  که گهگاه ناظر بر گفتگوی هر دو می‌شود تا بشنود و ببیند، فیلمی زیبا را ترسیم می‌کند.

محسن و میثم بر سر نقش مثبت و منفی دین به جدل می‌پردازند و با گسترش گفتگوی زنده خود این سوال جدی را مطرح می‌کنند که نقش ادیان در خشونت، و جنگ و صلح جهان چیست؟ تصاویر فیلم با رنگ‌های درخشنده‌شان بسیار چشم نوازند. هرچند که نماهای (دید پرندگان) از آسمان به صورت سیاه و سفید ناظر بر باغ‌هاست بر این زیبایی رنگی، چندان نمی‌افزاید. موسیقی لطیف (پائول کولیر) در جای صحیح خود گذاشته شده، تا این مجموعه را از نظر تکنیکی و حرفه‌ای کامل کند. “باغبان” تا بحال در جشنواره فیلم بیروت و جشنواره فیلم کره جنوبی به نمایش در آمده است.

دل‌نوشته‌ای از پرستو صالحی؛ آیا اینجا ایران است؟

پرستو صالحی بازيگر خوب و توانای سينما، تئاتر و تلويزيون، اخیرا در ارتباط با ناملایمات حاکم بر کار هنری در ایران اظهاراتی نموده که در اینجا به گوشه‌ای از آن اشاره خواهیم کرد.“آری ! من درد می کشم !!! هر روز ، هر ثانیه بر سر چهار راه دو کودک خیابانی بر سر اسکناس ۲۰۰۰ تومانی همدیگر را تکه پاره می‌کنند آخر اسکناس نصیب آنکه بزرگتر است می‌شود … کیسه خرید گوشت پیرمردی را موتور سواری قاپ می زند …در میان ترافیک در خیابانی نه چندان بزرگ گردنبند خانومی را که پشت فرمان است می‌کشند و می‌برند…بلوار میرداماد شب‌ها محل کسبِ دخترکان ماهرویی‌ست که غم نان دارند … آگهی فروش کلیه بیداد می‌کند… پدران و مادران بسیاری شرمسار خواسته های فرزندانشان هستند … جانبازان بی‌شماری در آسایشگاه‌ها رها شده‌اند … قطعه شهدا هنوز یاآور هشت سال غیرت و جوانمردی‌ست ،یادآور دلاور مردانی که برای آسایش ملت‌شان جنگیدند
آیا اینجا ایران است ؟ سرزمین نفت ، سرزمینی سرشار از منابع طبیعی ؟؟؟ اینهمه فقر ! اینهمه فحشا ! اینهمه دزدی و جنایت و کلاهبرداری از کجا سرچشمه می‌گیرد ؟؟؟”

پرستو صالحی متولد نهم آبان ماه ۱۳۵۶ تهران است و دانشجوی انصرافی تئاتر است و معتقد است كه كار تجربی بهتر است تا تئوری.
بگفته خودش “اولين فيلمی که به آن علاقه پيدا کرد سلطان قلب‌ها بوده و اولين فعاليت او در حرفه‌ی تئاتر با نام نغمه‌های خورشيد است و بعد از اين کار در سريالی با نام محاکمه‌بازی کرده که يک کار تاريخی به کارگردانی حسن هدايت و بعد از آن در سه فيلم نود دقيقه‌ای که توسط سيما فيلم ساخته شده با نام‌های يک روز طولانی آبی و بعد از آن در سريال‌های عشق سال‌های جنگ در کنار فرهاد جم، تب، مهر پنهان، همسفر، اين زمينی‌ها، چشم‌هايش و در سری دوم زير آسمان شهر ايفای نقش کرده .
در فيلم سينمايی “خانه‌ای بر روی آب”  اثر بهمن فرمان‌آرا نقش کوتاهی را در ابتدای فيلم بر عهده داشت. او بازی نيکی کريمی را الگويی برای خود می‌داند و دوست دارد روزی مانند آن‌ها بازی کند

 

سخنان تقوایی درسینما تئاترکوچک تهران، ۲۲ مهرماه ۱۳۶۹

 

ناصرتقوایی:
یک‌روزی درآبادان درخیابانی پردرخت، که درس می‌خواندیم، پاسبانی آمد سراغ ما و گفت: “اینجا چه کارمی‌کنید؟”  گفتم: “درس می‌خوانیم.” گفت: ” چی می‌خوانید؟” یکی ازبچه‌ها گفت: “شیمی”
پاسبان یک سیلی به او زد که “اَه… شیمی می‌خوانید؟” تهمت توده‌ای زدن برای پاسبان‌ها عادی بود. بازگویی این ماجرا امروز خنده‌داراست. من درفیلم “رهایی” ازیک ماهی قرمز،که پوست ضخیمی داشت، و به زودی نمی‌مرد استفاده کردم، اما به من تهمت زدند که فلانی دیدگاه کمونیستی داشته است، چونکه رنگ قرمز متعلق به کمونیست است. موقعی بود که پیش از انقلاب هر کس لباس سفید می‌پوشید، می‌گرفتند و کتک می‌زدند، چرا که در آن زمان بعضی ازمخالفان دولت پیراهن سفید به تن داشتند… و حالا هر کس پیراهن آستین کوتاه بپوشد او را می‌گیرند. این ذهنیت‌ها پاک نمی‌شود. ما سیاست‌مدارانی که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند نداریم، به همین جهت مردم جلب هنرمندان می‌شوند تا مسایل اجتماعی و سیاسی ر ا از اینطریق دریافت کنند.

Bottom of Form 1

نمایشنامه‌ای که به خاطر حضور ” باران کوثری ” توقیف شد وکارگردانی که حاضر نشد بازیگرش را تغییر دهد

علیرغم استقبال پرشور مخاطبان،ازادامه‌ی اجرای نمایش “روایت ناتمام یک فصل معلق” ممانعت بعمل آمد و این نمایش که می‌بایست تا ۲۱ مهر اجرا می‌شد، شب گذشته  ۱۱مهر از ادامه‌ی اجرا باز ماند…
علت ممانعت از اجرا؛ حضور باران کوثری!
مجموعه تئاترشهربه هومن سيدی (کارگردان) پيشنهاد كرده بود با تغيير يك بازيگر‌(بارانکوثری)، اجرای نمايشش را از روز يكشنبه از سر بگيرد.
عباس غفاری مدير پروژه تئاتر محيطی تئاتر شهر به ايسنا، گفت: درتماسی كه با كارگردان اين نمايش داشتيم هومن سيدی اعلام كرد، گروه اجرايی ترجيح می‌دهد اجرایي نمايش ادامه نداشته باشد.

كيانوش عياری: اصلاحات”خانه پدری” ويرانگراست!

حمايت از هنرمندان سبز:  كيانوش عياری كه درباره‌ی سرنوشت اكران فيلم “خانه پدری “اظهار نظر صريحی نداشته است، سرانجام سكوتش را درباره‌ی آخرين ساخته‌ی سينمايی‌اش شكست.
اين كارگردان سينما در گفت‌وگويی با ايسنا، تصريح كرد: اكران فيلم”خانه پدری” درايران به انجام پاره‌ای اصلاحات منوط شده است.

عياری در پاسخ به اينكه آيا اصلاحات «خانه پدری» ر ا پذيرفته است؟ پاسخ منفی داد و گفت: اين اصلاحات ويرانگر هستند و با اعمال آنها هستي فيلم خانه پدری زرسوال می‌رود.
او گفت: “چندی قبل وزارت ارشاد فيلم خانه پدری را براي اهالی رسانه به نمايش گذاشت. در همان مقطع سجادپورـمعاون امور سينمايی سازمان سينمايی هم درباره‌ی نمايش عمومی “خانه پدری” شرط گذاشته تا سكانس‌های ابتدا ياپيز وداولحذف شود. سكانس‌هايی كه پدروبرادر،دختر خانواده را می‌كشند.
“خانه پدری” جديدترين ساخته‌ی كيانوش عياری است كه داستان آن از اواخر دوره‌ی قاجار و اوايل پهلوی آغاز می‌شود. اين فيلم درباره‌ی پدری است كه به همراهی پسرش، دخترش را به جرم اينكه آبروی خانواده را برده است، می‌كشد ودر خانه‌اش به خاك می‌سپارد. تاثير اين اتفاق در ۶ دهه در”خانه‌ي پدری” روايت می‌شود.

مهدی هاشمی و شهاب حسینی در نمائی از “خانه پدری”

فيلم سينمايی “خانه پدری”چندی قبل در بخش‌ جنبی جشنواره بين‌المللی فيلم و نيز نمايش داشت و مدير اين فستيوال آن را كشف سال جشنواره معرفی كرد.
اين درحالی بود كه مسوولان سينمايی اجازه نمايش فيلم «خانه پدری» را در جشنواره‌ی و نيز ندادند ومسوولان ناجی هنر به عنوان سرمايه‌گذار اين فيلم به دليل نمايش بدون مجوز خانه پدری در ونيز اعلام كرد كه اين موضوع را پيگيری قضائی می‌كند.
بنابراين گزارش، باتوجه به اينكه كيانوش عياری می‌گويد اصلاحات فيلم را نپذيرفته است، اكران اين فيلم در ايران سخت به نظرمی‌رسد.
درفيلم “خانه پدری”، مهدی هاشمی،مهران رجبی، شهاب حسينی، ناصرهاشمی، ميناساداتی، نازنين فراهانی و… به ايفای نقش پرداختند.

 

“هیچکس به ماز اعتماد ندارد”  (Nobody Trusts Maz) سریال جدید شبکه سی بی اس با حضور ماز جبرانی

 

شبکه سراسری “سی بی اس” آمریکا تولید یک سریال تلوزیونی به نام “هیچکس به ماز اعتماد ندارد (Nobody Trust Maz)  با بازی کمدین معروف ایرانی ماز جبرانی  را آغاز نموده است. این سریال کمدی توسط فئوف ساتن نوشته و تهیه میشود. ساتن همچنین سازنده سریال کمدی معروف و موفق”چیرز” در دهه ۸۰ بوده است. “هیچکس به ماز اعتماد ندارد”داستان خانواده ای آمریکائی‌ست که دخترشان با یک ایرانی وصلت کرده است و ماز جبرانی نقش این داماد ایرانی را بازی می‌کند. خانواده دختر خود اصل‌شان از ایرلند می‌باشد به او اعتماد ندارند و همواره به او به دید یک تروریست و عضو القاعده می‌نگرند. این کمدی هم اکنون در مرحله تولید است و تا جند ماه آینده قرار است بروی اکران بیاید.

کشف مستند قدیمی “ايران سرزمين شير و خورشيد”

 

اين تصوير، يك قاب از يك فيلم مستند تازه‌ی است با نام”ايران سرزمين شيروخورشيد” كه آن‌را يك گروه مستندسازروس، در آغاز دهه‌ی ۱۳۱۰، ازجنوب تا شمال ايران فيلم‌برداری كرده‌اند. اين مستند چهل‌و‌يك دقيقه‌ای كه سالگذشته نسخه‌ای از آن به ايران رسيد، به عنوان سندی بسيار ارزشمند به كارهمه پژوهشگران در زمينه‌ای گوناگون می‌آيد.
‌دو نكته از نكته‌های پُرشمار اين تصوير: ازهمان اولی نسال‌های ورود فيلم‌های صامت داستانی به ايران، مردم به خاطر ديدن هنرپيشگان مورد علاقه‌‌شان به سينما می‌رفتند. نام كارگردان و ديگر عوامل فيلم، نه برای آن‌ها و نه سينماداران مهم نبود. ايوان ماژوخين، بازيگر روس، كه نام و تصوير شبر پلاكاردهای “سينما ايران” ديده می‌شود، يكی ازمحبوب‌ترين‌ بازيگرانی بو د كه هم‌چون رودولفوالنتینو، بازيگرايتاليایی‌الاصل، شيفتگان بسياری دربين سينماروهای دهه‌ی ۱۲۹۰ تا دهه‌ی ۱۳۲۰ داشت.
نكته‌ی ديگر،انتخاب نام ايرانی برای فيلم است. اين فيلم درسينماهای جهان باعنوان اصلی‌اش “شيطان سفيد” ساخته‌ی آلكساندر ولكف، محصول آلمان۱۹۳۰) ) به نمايش درآمد،اما درايران نام حاجی مراد” را به آن افزوده و برجسته كرده‌اند! البته واردكنندگان فيلم وسينماداران كه درتغيير نام فيلم‌ها يد طولایی داشتند – حداقل در اين يك مورد – انتخاب پرتی نكرده‌اند؛ چون هم عوام فيلم‌ها را با نام شخصيت‌های شبه‌ جا می‌ آوردند وهم فيلم براساس “حاجی‌مراد”يكی ازآخرين داستان‌های لئوتولستوی،ساخته شده است.* حتی سه دهه بعد هم بيش‌تر تماشاگران به‌جای “شب‌نشينی درجهنم” ساخته‌ی مشترك ساموئل خاچيكيان وموشق سروری (۱۳۳۶)، می‌گفتند فيلم”حاجی جبار”!

معرفی چند فیلم جدید در ماه نوامبر

A Royal Affair

https://www.youtube.com/watch?v=g11xkVjl7bM

:مدس میکلسن” و “آلیسیا ویکندر”نویسندگان سوئدی سه گانه معروف سینمای سوئد “دختری با خالکوبی اژدها” درامی عشقی درباره یک رابطه در دربار دانمارک را در قرن هیجدهم برای فیلم مینویسند که کارگردانی آنرا هم “نیکلای آرسل”  سازنده همان سه گانه ها بعهده میگیرد. داستان روابط عاشقانه سه طرفه ای بین ملکه دانمارک و شاه و یک دکتر آلمانی است. شاید باید مانند دیگر آثار خوب سینمای سوئد تا چندی بعد شاهد نسخه آمریکائی-هالیوودی این اثر باشیم.

Chasing Ice

 

https://www.youtube.com/watch?v=eIZTMVNBjc4

فیلمبردار معروف “نشنال جئوگرافی” جیمز بلوگ با همراهی و هدایت و کارگردانی “جف ارولفسکی” و با نگرانی در باره تغییر شرایط جوی کره زمین ۸ دوربین را برای مدت مدیدی متجاوز از ۳ سال به مناطق قطبی میبرند و از تغییرات حرارتی یخچالهای طبیعی در طول زمانی طولانی مستند زیبائی بنام “تعقیب یخ” را به مردم جهان تقدیم میکنند. این فیلم هشدار دیگری ایست از طرف طرفداران حفظ محیط زیست و اخطارشان به سرمایه داران بخش صنعتی که با بی توجهی تمام، بانی و باعث اصلی این تغییرات جوی در کره زمین اند. ودر صورت عدم پیشگیری و با ادامه وضع موجود ، آینده ای بس تاریک و حشتناک را برای کره زمین و حیات روی آن پیشبینی میکنند. این گروه فیلمساز چند سال قبل مستند زیبای “غار” را که درباره کشتار بیرحمانه دلفینها در ژاپن بود بروی پرده برده اند که برای آن اسکار بهترین مستند سال را هم دریافت کرده اند.

 

The Twilight Saga: Breaking Dawn Part ۲

https://www.youtube.com/watch?v=JWIE0WcL2CU&feature=related

چهارمین فیلم از سری فیلم‌های خوناشام‌های جوان و زیبا و دومین قسمت از “Breaking Down” با بازی هنرپیشگان جوان همیشگی آن “رابرت پاتینسن”، کریستن استوارت” و “تیلر رانتر” در ماه نوامبر بروی پرده می‌رود. قسمت اول و دوم این مجموعه به آشنائی دختر جوان و زیبائی با یک گروه خوناشام جوان و درگیری عاطفی و عشقی بین دو تن از آن خوناشام‌ها با او تخصص داشت و در فیلم سوم که قسمت اول این فیلم جدید محسوب می‌شود دختر که تا بحال به جرگه خوناشام‌ها در نیامده با رابرت پتینسن ازدواج می‌کند و در انتهای فیلم صاحب فرزندی می‌شود ولی در حال زایمان فوت می‌کند. شوهر خوناشام که تا این لحظه عشقش را پاک نگاه داشته با مکیدن خون او نهایتا او را از مرگ به زندگی باز می‌گرداند ولی اینبار او باید در شمایل خوناشامی از همان گروه ظاهر شود. این سری فیلم‌ها شاید بخاطر دو هنرپیشه جوان و زیبایش که در عالم واقعی هم عاشق و معشوق بودند بسیار مورد توجه جوانان است و از فروش خوبی هم در گیشه برخوردار است. کارگردانی فیلم جدید را “بیل کاندون” بعهده دارد

Silver Linings Playbook

 

https://www.youtube.com/watch?v=xPIkdKfJS5M&feature=relmfu

زندگی همیشه بر وفق مراد و از روی طرح و برنامه پیش بینی شده پیش نمی‌رود. “پت سالتانو” با بازی بردلی کوپر فرزندی است درمانده که همه چیزش از کار و خانه تا همسرش را از دست داده و مجبور به زندگی با والدینش است که رابرت دنیرو و “جکی ویور” در نقش آنها ظاهر می‌شوند. او با کمک و فشار پدرش تصمیم می‌گیرد که به بازسازی زندگی از دست رفته‌اش بپردازد و در این مسیر با دختری بنام “تیفانی با بازی “جنیفر لارنس”  که تقریبا حالاتی مشابه وی دارد آشنا می‌شود. ایندو به صورتی ناخواسته کمک و نیروی محرک هرکدام شده و بزودی هردو قادر به بازسازی زندگی از دست رفته خواهند شد. فیلمی است لطیف، دراماتیک، شاد و طنز آمیز و نهایتا عاشقانه. این فیلم توسط “دیوید او راسل” کارگردانی شده است

Rust and Bone

 

https://www.youtube.com/watch?v=QO2VgnDKYRU

“ماریان کوتیار” هنرپیشه موفق و مورد توجه فرانسوی در درامی بنام “زنگ و استخوان” ظاهر شده است. این فیلم داستان پدر مهاجری بنام “علی” است در شمال فرانسه که تنها با فرزند پنج ساله خود در کمپ پناهندگان بسر می‌برد. “علی” رابطه نزدیکی با فرزند ندارد و مشکلات ناشی از مهاجرت و زندگی در کمپ بر بحران این روابط می‌افزاید. علی که بی‌پول است و دوستی هم ندارد به خواهرش پناه می‌برد که در شهر آنتیاب در جنوب فرانسه زندگی می‌کند. هرچند خواهرش و همسر او پول زیادی ندارند، اما برای علی و پسرش در پارکینگ خانه جایی درست می‌کنند و مراقبت از سام را به عهده می‌گیرند.علی به عنوان بپا در یک کلوب شبانه مشغول کار می‌شود. او پس از یک درگیری در کلوب استفانی (کوتیار) را می‌بیند که زنی زیبا و با اعتماد به نفس است. آن‌ها با هم دوست می‌شوند. وقتی استفانی بر اثر حادثه ای دلخراش هر دو پای خود را از دست می‌دهد، علی با او همراه می‌شود و کمک می‌کند به زندگی بازگردد…

«زنگ و استخوان» در “کن” ۲۰۱۲ به نمایش درآمد و با استقبال بسیار تماشاگران روبرو شد و نقش‌آفرینی هر دو بازیگر تماشاگران کن را تحت تاثیر قرار داد. نقش “علی” را هنرپیشه یونانی “ماتیاس شونارتس” بازی کرده است و این فیلم توسط کارگردان معروف فرانسه “ژاک اودیار” ساخته شده است.

معرفی چند کتاب جدید در مورد سینما:

ازکالیگاری تاهیتلرتاریخ روانشناختی سینمای آلمان
نویسنده و مترجم: زیگفریدکراکائر-ترجمه‌یفتح‌اللهجعفریجوزانی

ناشر:انتشاراتحوزههنری
تاریخنشر:سال۱۳۷۷-چاپاول
تعدادصفحات:۴۰۶صفحه

دهسال سینمای آزاد ایران
نویسنده:بصیرنصیبی

ناشر:انتشارات سینمای آزاد
تاریخ نشر: دسامبر۱۹۹۴-چاپ اول
تعداد صفحات:  ۱۹۷صفحه

 

 

بااجازه‌ی آقای فللینی-مجموعه‌ی مقالات سینمایی وغیرسینمایی و مصاحبه‌ها
نویسنده:بصیرنصیبی

ناشر:انتشارات سنبله
تاریخ نشر:سال۲۰۰۰-چاپ اول
تعداد صفحات: ۱۹۲صفحه

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در نقد سینما ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید