يكصد و هشت سال تنهايی


جهانگيرهدايت

صادق هدايت در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۸۹ يكصد و هشت ساله می‌شود . گرچه او ۵۹ سال قبل در پاريس به زندگی خود خاتمه داد ولی اين يك مرگ فيزيكی بود و نام و شهرت و افكار و آثار او نه تنها زنده‌اند بلكه انگيزه‌ی تألیف بسياری كتب و مقالات و نیز موجب پژوهش‌ها و بررسی و مراسم و جشن‌ها شدند .

صادق هدايت تنها ۴۸ سال زندگی کرد، ولی طنين آخرين فريادش كه همان خودكشی او بود هنوز به گوش می‌رسد.

صادق هدايت دروطنش، یعنی مملكتي كه در آن زاييده شد، درس خواند، رشد كرد، زندگی كرد و آثار خود را نوشته و منتشر كرد درحال حاضر چه وضعی دارد؟

درهمه ديرمغان نيست چومن شيدايی                                 خرقه جائی گروی باده و دفتر جائی

صادق هدايت شيدايی است كه تمام آثارش شش سال است که مهر ممنوع‌الچاپ و ممنوع‌الانتشار خورده و حكومت اجازه تجديد چاپ و انتشارآن‌ها را نمی‌دهد.

اکنون۳۰ سال است که خانه پدری صادق هدايت را بيمارستان دكتر امير اعلم كه ديوار مشتركی با آن خانه دارد تصرف كرده است. ابتدا از آن برای مهدكودك كاركنان بيمارستان استفاده شد كه آثار باز مانده از آن اشعال غیرقانونی مثل عكس‌های كارتونی روی ديوارها، تاب و سرسره و چرخ فلك و غيره درحياط اين خانه خاطره تلخ‌ را تجديد می‌كنند و حالا که به دلیل آن‌که بیمارستان دکتر امیر ‌اعلم یک بيمارستان آموزشی است تبدیل به كتابخانه این بيمارستان شده، اطاق صادق هدايت، اطاقی كه درآن بوف كور، سه قطره خون، وغ وغ ساهاب و غيره نوشته شده چند تا كامپيوتر گذاشته‌اند و دانشجويان دارند با آن‌ها چه می‌كنند؟ من نمی‌دانم، اگر كسی بخواهد خانه هدايت را بازديد كند آنقدر سرش قرطاس بازی درمی‌آورند كه خسته شود برود پی كارش اما اگر سرسختی كند و هرطوری بود خواست كه این خانه را ببيند به او می‌گويند مگر بيكاری آمدی اين خانه را ببيني ؟ برو به دیدن جاهای روحانی.

ميزتحرير صادق هدايت در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درحال ازميان رفتن است. مسئولين اين دانشكده ازاين كه ميز هدايت براثربی‌توجهی درمسير نابودی حركت می‌كند فوق العاده خوشحال‌اند و شايد مرتب اين موفقيت خود را به رؤسايشان گزارش می‌دهند.

لوازم و وسايل باقی‌مانده از صادق هدايت درانبار زيرزمين موزه رضا عباسی ۳۰ سال است خاك خورده ، لطمه ديده و درخطر نابودی‌اند. مسؤلین موزه اين آثار را درسياهچالي حبس كرده و به شدت مراقبت می‌كند كه مبادا كسی آن‌ها را به بيند و گردو خاكشان را بزدايد. قسمتي ازاين لوازم مانند يك فرش كوچك ازبين رفته ، هزاربيشه هدايت كه چوبي است در شرف ازميان رفتن است . آن چه كاغذي هستند دارند پودر مي شوند و نگاهدارندگان ميراث فرهنگي مملكت درنهايت دقت برنامه  محو و نابودي اين آثار بسيار پرارزش فرهنگي را دنبال مي كنند !

مسابقه ادبي صادق هدايت ۳ سال است مورد قهر و غضب قرارگرفته و حتي درفرهنگ سراها و خانه هنرمندان اجازه نمي دهند براي اين مسابقه يادبودي از صادق هدايت برگزار شود و حداكثر كارشكني براي جلوگيري ازاين مسابقه ادبي انجام مي شود .

چاپ هرگونه مقاله درباره هدايت درمجلات و روزنامه ها ممنوع است و مسئولين رسانه ها ضمن عذرخواهي مي گويند ممكن است توي دردسر بيفتيم ! چاپ هرنوع پوستر و عكس ازصادق هدايت ممنوع اندر ممنوع است و چهره اين نويسنده را كسي نبايد به بيند .

درنمايشگاه هاي كتاب نه تنها عرضه كتب صادق هدايت يا درباره او ممنوع است اگر پوستري باشد كه تصوير صادق هدايت را نشان مي دهد مأمورين فرهنگ نژاد مي آيند روي صورت صادق خان كاغذ مي چسبانند كه كسي او را نه بيند .

پست خانه حكومت اگر ازخارج كتب صادق هدايت يا مربوط به او را به ايران بفرستند مصادره مي كند و آن كتاب يا مجله هرگز به گيرنده نمي رسد .

كاربه جايي رسيد. كه حتي كتب هدايت به مقصد من را هم مصادره مي كنند . حق دارند مي ترسند من آثار عمويم را بخوانم و منحرف شوم !

بله ، صادق هدايت در وطنش به شدت تحت سانسور ، محروميت و ظلم است ولي تمام كتابهايش را در خيابان ها به طور قاچاقي مي فروشند . هنوز بوف كور يكي از ۱۰ داستان سورئاليست برتر ادبيات دنياست ! آثارش به ۲۵ زبان دنيا ترجمه شده و يكي از معروف ترين نويسندگان ايران ، زبان فارسي و آسياست .

مهم نيست همه بگير و به بندها درپايان سرنوشت مشتركی دارند

ويران شود سراچه و ملك سكندری

صادق خان تولدت مبارك !

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در با هدایت از هدایت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید