معرفی‌ی اعظم علی

بررسی کامل کارنامه هنری اعظم علی (Azam Ali)

اعظم علی کیست ؟ بعنوان یک ایرانی او را چقدر میشناسیم ؟ در کارنامه هنری او چه کارهایی دیده میشود ؟ چرا بعضی کارهای او جنجال برانگیز شدند ؟ اگر تاکنون این سوال ها برایتان مطرح نشده اند و یا تاکنون جوابی برای آنها نیافته اید مطلب پیش رو را تا انتها دنبال کنید .

اعظم علی در مصاحبه ای با بی بی سی می گوید :
” من در تهران به دنیا آمدم و از چهارسالگی مادرم من را به هندوستان فرستاد به مدت یازده سال در یک مدرسه شبانه روزی در آن کشور بودم تا اینکه در سال ۱۹۸۵ با مادرم به آمریکا آمدم . بعد از ورود به آمریکا با استاد منوچهر صادقی که شاگرد صبا بود کار موسیقی کردم و هشت سال از او تعلیم گرفتم . بعد موسیقی کلاسیک غربی خواندم و از آنجا وارد کار موسیقی شدم . سال ۱۹۹۷ اولین سی دی ام را بیرون دادم. با یک کمپانی آمریکایی قرارداد بستم و هشت سی دی تاکنون از من عرضه شده است . “
استاد منوچهر صادقی پس از شنیدن صدای اعظم در هشت سال تعلیم وی به او می گوید :
” صدایت طبیعتی احساساتی نادر و کمیاب دارد که باید آنرا پرورش دهی . “
این تشویق ها باعث شد اعظم موسیقی کلاسیک غربی ، سنتی ایرانی ، هندی و اروپای شرقی را دنبال کند . یادگیری موسیقی منجر به کشف صدای جادوئی اعظم علی شد . در نهایت وی توانست شیوه ای برای نوشتن ترانه های خود بیابد که تحت تاثیر آوازهای هندی ، خاور میانه ، بلغاری و اروپای غربی و بیش از هر چیز ترانه های فولکلور فارسی و غزلهای هندی بود . او در خواندن ، به آزادی و خلاقیتی دست یافت که راه ارتباطی او و نابترین شیوه بیان درونیاتش شد . در ابتدا او موسیقی را برای اشعار سروده خودش میسازد و سپس با رعایت کامل قواعد آوازی ، میخواند و برای دست یابی به زبانی جهانی ، تا جایی که ممکن است از صدای خود مانند یک ساز استفاده میکند و به کمک آن تمام مرزهای بشری را پشت سر میگذارد . سازی که بیلبورد آنرا فراموش نشدنی و باشکوه می نامد .
خودش می گوید :
” آنچه بیشتر مرا درباره صدای انسان فریفته می کند ، توانائی آن در نمایاندن هر چیزی از طریق قدرت دگرگونی آن است . صدا تنها مجرایی برای کلمات نیست ، برای من به مانند رویائی انتزاعی است که در آن همه چیز کاملا معنا پیدا می کند . “
یکی از فاکتورهایی که باعث میشود کارهای اعظم علی را دنبال کنید صدای کاملا خاص و عرفانی وی است . حال باید بدانیم که اعظم علی بعنوان یک هنرمند تاکنون چه کارهایی و با چه افرادی انجام داده است .

۱. بصورت مستقل ( با عنوان اعظم علی )
۲. به همرا گروه VAS
۳. به همراه گروه Niyaz
۴. به همراه گروه Roseland
۵. همکاری با تلویزیون و سینمای آمریکا
۶. همکاری با دیگر هنرمندان ( که شاید یکی از برجسته ترین قسمت های کارنامه هنری وی نیز باشد )

۱. اعظم علی بصورت انفرادی ۴ آلبوم منتشر کرده است . Portals of Grace ، Elysium For The Brave ، Elysium Remixes EP ۱ و Elysium Remixes EP ۲ . درباره سبک موسیقی وی میتوان گفت تاثیر شدید موسیقی هندی ، موسیقی ایرانی و در کل موسیقی مشرق زمین چه در موسیقی و چه در خواندن وی نمودی کاملا مشخص و پررنگ دارد . ترانه ها به زبان های انگلیسی و فارسی خوانده میشوند . درمصاحبه با بی بی سی از وی می پرسند که سبک موسیقی تان را New Age میدانند آیا درست است ؟ اعظم علی چنین پاسخ می گوید :
” بله در ایران آن را به این اسم می شناسند ، من در کارهایم خیلی از موسیقی هندی استفاده می کنم با ترکیب های






درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در در یک صفحه با یک هنرمند ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to معرفی‌ی اعظم علی

نظرتان را ابراز کنید