یادداشتی درباره‌ی‌ شعر حجم

یادداشتی درباره‌ی‌ شعر حجم

هادی توزندجانی | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

شعر حجم؛ از بطن لغت و کشف درون تصویر کلمه می‌آید. چالش کشاندن ذهن است که از سطح بگذرد و به لایه‌ی چندم لغت یا تماشا برود. به قلم حق برداشت چند بعدی از کلمه می‌دهد. کلمات را از تصویر سورئال می‌آورد و به مخیله و ضمیر آگاه فرد تصوّر رئالی می‌دهد .

 شعر حجم ذهن مخاطب را به درون تصویر راهنمایی می‌کند که از بعد از تصویر حرف می‌زند / از بعد از رنگ‌ و زاویه و اینکه ذره را می‌شکافد و به چشم اجازه‌ی درون‌بینی می‌دهد.

جذر لغت را می‌گوید و غریب نویسی‌است. آمدن لغت را می‌گوید ؛ از کجا آمدن لغت را و چگونه به شعر شدن کلمه را . سرزمین اصلی لغت را با خود می‌آورد‌. حجم یک ورا هست . ورای تصویرِ کلمه و ابعاد دیدن کلمات‌؛ آنجا که زیستگاه کلمه به شاعر حجم اجازه‌ی کاوش می‌دهد‌. در حجم تصاویر سریع عوض می‌شوند و گاهی تصویر چشم را کات می کند و گاهی تصویر چشم را رها .

در حجم تصویر با معنا می‌دود / تند و سریع / شعر حجم شعر سرعت هست / عمود و یک پرتاب ذهنی و گاهی رفتن و نیامدن قلم از تصویر. و حتی شاعر را هم نمی آورد با خود‌.

در واقع شعر حجم اکتشاف در سرزمین کلمات است و شاعر حجم از درون لغت عریان آمده است / بی‌سنت و بی وارث .

آن جا را می‌گوید / چیزی در اتمسفر کلمه.

جاری ست و روان و گاهی قطع است و سد.

حجم به قلم اجازه‌ی ساده‌نویسی از پرده‌ی اول دیدن را نمی‌دهد طوری که برای دانایی متن حجم نیاز به واکاوی و کشف کُدها هست. شاعر حجم مخاطب را به ارجاع وادار می‌کند، به آدرس زیستگاه لغات و مطالعه و ساعی شدن و بر سعی زیستن مخاطب.

حجم شتاب است. شتاب رفتن، شتاب ذهنی به رسیدن و باز‌، ندیدن‌. که قبلا کلمه این‌جا بود و قبل از رسیدن شاعر ، کوچ کرده است به جایی دیگر!

‌شاعر حجم بیش‌تر می‌بیند و بیش‌تر از بیش‌تر سکوت را زندگی می‌کند و با هیاهوی قلم سمت رفتن / او هم می‌رود‌…

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در نقد شعر ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید