نگاهی به سینما

بخش دوم

آپریل 2013

 

شکایت ۱۳ بازیگر زن سینمای ایران از فرج‌الله سلحشور

به گزارش خبرگزاری مهر، قاضی منصوری، رئیس شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه، بدون آن که به اسامی این ۱۳ بازیگر زن اشاره کند گفت که شکایت آنها تحویل دادسرای فرهنگ و رسانه شده است.
فرج‌الله سلحشور مهر ماه سال گذشته، زمانی که شایعه حضور آنجلینا جولی، بازیگر هالیوود در ایران به منظور بازی در یک فیلم قوت گرفت، او را «فاحشه بین‌المللی» خواند و گفت که «هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند».
ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری پنج بازیگر زن سینمای ایران خطاب به آقای سلحشور نوشتند: “ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می‌کشیم بگوییم شما را یاد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگران‎تان بازگردد.”

فروش فیلم فریدون جیرانی از مرز دو میلیارد تومان عبور کرد

مجموع فروش فیلم جنجالی فریدون جیرانی با نام “من مادر هستم”با فروش یک ونیم میلیاردی در تهران و ۵۳۰ میلیونی در شهرستان‎ها از مرز ۲ میلیارد تومان عبور کرد! این رقم بالا در حالی به دست امده است که فیلم در تمام سینماهای حوزه هنری و ۸۰% سینماهای شهرستان‌ها توقیف بوده و اجازه اکران نداشته است!

توقیف پاسپورت‎های کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم در بازگشت از فستیوال برلین

مقامات ايرانی گذرنامه‌های کامبوزيا پرتوی، دستيار و بازيگر و مريم مقدم، بازيگر زن فيلم “پرده”  آخرین ساخته جعفر پناهی را در راه بازگشت از فستیوال برلین به تهران در فرودگاه تهران مصادره کردند و بدين ترتيب آن‌ها نمی‌توانند برای معرفی اين فيلم در جشنواره‌های مختلف جهان از ايران خارج شوند. فيلم “پرده”، آخرين ساخته جعفر پناهی، کارگردان سينمای ايران بدون مجوز وزارت ارشاد در شصت‌و سومین جشنواره فیلم برلین نمايش داده شد و جايزه خرس نقره‌ای را برای بهترين فیلم‎نامه به دست آورد. در پی آن وزیر ارشاد ایران و رئیس سازمان سینمائی کشور رسمأ اعتراضی مبنی بر غیر قانونی بودن شرکت فیلم پناهی در فستیوال برلین را به مقامات فستیوال ابلاغ کرده‌اند.

واکنش متفاوت تهمینه میلانی به اسکار “آرگو”

سینمای ما– تهمينه ميلاني کارگردان مطرح سینما دریادداشتی که در روزنامه “شرق” نوشته نظرات متفاوتی درباره فیلم آرگو مطرح کرده است. میلانی در یادداشت خود چنین نوشته است:
«آرگو» که توانست جايزه اسکار بهترين بهترین فیلم  را بگيرد، از نظر معيارهای فيلمسازی فيلم خوبی است اما درخشان نيست. من تصور می‌کنم امسال فيلم‌های درخشان زيادی در اسکار وجود نداشت به همين دليل آرگو به دليل موضوع ملتهبی که داشت، شانس بيشتری براي مطرح شدن داشت. من برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند اين فيلم عليه سياستمداران ايرانی ساخته شده و ايران‌ستيز است، چنين تصوری ندارم و فکر می‌کنم اگر سياستی پشت ساخت اين فيلم باشد، جهت عادی‌کردن روابط ميان دو کشور است چرا که اگر هاليوود با قدرت تکنيکی و تخصصی که می‌شناسيم، بخواهد فيلم سياسی عليه ايران بسازد، به سادگی می‌تواند اين کار را انجام دهد.
فيلم «آرگو» شاخصه‌های اين نقطه نظر را ندارد و به جز دو صحنه غيرواقعی يعنی صحنه اعدام در خيابان و چند صحنه ديگر، فضای ملتهب آن روزها را ملايم نشان داده است. برای همين سياسی کردن اين جايزه ما را به واقعيت نمی‌رساند. برای قضاوت صحيح اول بايد تمام فيلم‌های اسکار را ديد. من بخش مهمی از اين فيلم‌ها را ديده‌ام و آنها را نسبت به فيلم «آرگو» درخشان نيافتم. شايد فيلم تارانتينو شايستگی بيشتری به لحاظ سينمايی برای جايزه بهترين فيلم و کارگردانی داشت، اما باقی فيلم‌های رقيب، بهتر از «آرگو» نبودند.

نظر عباس کيارستمی درباره “آرگو”

عباس کيارستمی کارگردان ايرانی، فيلم آرگو را يک فيلم سياسی به منظور نابودکردن سينمای مستقل دانست و تصريح کرد: اين فيلم، دنيای سينما را نه بزرگ می‌کند و نه شگفت زده.
من هنوز فيلم آرگو را نديده‌ام اما درباره آن آنقدر شنيده‌ام که گويی اين فيلم را ديده‌ام. متأسفانه اين فيلم‌ها هميشه کارکرد دارند و می‌گويند که کارگردان کار خيلی خوبي‌ انجام داده اما من معتقدم چيز خوبی انجام نداده است.
وی از اينکه در سينمای کنونی، تمرکز بر سليقه تماشاگر ۱۶ ساله باب شده است، انتقاد کرد و اظهارداشت: با اين وضعيت، سينمای مستقل هر بار بيشتر رو به فراموشی می‌رود.
کيارستمی گفت: سياستی که اعمال می‌شود، اين است که سينمای مستقل را محو کنند.
اين کارگردان ايرانی خاطرنشان کرد: فيلم‌های بسياری وجود دارند که فقط به خاطر سوژه و داستان آن موفق هستند نه به خاطر کيفيت‌اش و فيلم آرگو را نيز بايد جزو آن‌ها دانست.

دیوید لینچ در فیلم دخترش بازی می‌کند

کارگردان«مال‌هالند درایو» این بار مقابل دوربین

سینمای ما– دیوید لینچ کارگردان مشهور آمریکایی موافقت کرده تا در فیلم دخترش جنیفر لینچ که با عنوان “سقوط از نعمت” ساخته می‌شود، بازی کند. به نقل از هالیووود ریپورتر، در این فیلم تیم راث در نقش کارآگاهی از سن لوییز که در پی حل ماجرای یک قتل سریالی است، بازی می‌کند و دیوید لینچ نقش پدر او را برعهده گرفته است.  پاز وگا و ویلو شیلدز هم به این پروژه پیوسته‌اند و انتظار می‌رود فیلمبرداری این فیلم تابستان شروع شود. جنیفر لینچ فیلم‌نامه این فیلم را با همکاری اریک ویلکینسون نوشته است. جنیفر گفت: این نقش را با تصور کردن پدرم در این نقش ننوشته‌ام اما بعد به او فکر کردم چون او خیلی پرقدرت و هنوز هم در زندگی من خیلی موثر است و از آنجا که این شخصیت خیلی تاثیرگذارست، اما دچار جنون می‌شود و همین نابودش می‌کند، فکر کردم او برای این نقش عالی است. این اولین بار است که دختر دیوید لینچ کارگردان مشهور سینما او را در فیلمی کارگردانی می کند و او قول داده که کاملا خودش را در اختیار دخترش بگذارد.  دیوید لینچ متولد ۱۹۴۶ از برجسته‌ترین کارگردان های جهان و محبوب نسل جوان فیلم‌ساز، منتقدان و دوستداران سینما است. در سال ۲۰۰۳ در نظرسنجی که از منتقدان فیلم در سراسر دنیا توسط روزنامه گاردین انجام شد، دیوید لینچ به عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده دنیا برگزیده شد. “بزرگراه گمشده”، “داستان استریت” و “جاده مالهالند” از فیلم‌های اوست. جدیدترین فیلم او “اینلند امپایر” سال ۲۰۰۶ اکران شد.

کارگردان «لینکلن» به فرانسه می‌رود
استیون اسپیلبرگ رئیس داوران جشنواره کن ۲۰۱۳شد

د

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن بالاخره استیون اسپیلبرگ را راضی کردند تا ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره را به عهده بگیرد. ژیل ژاکوب رئیس جشنواره فیلم کن در بیانیه‌ای که در وبسایت این جشنواره منتشر شد، توضیح داده که سال‌هاست تلاش می‌کند کارگردان آمریکایی برنده اسکار ریاست داوران یک دوره جشنواره را به عهده بگیرد، اما او همیشه در حال کار بوده، اما سال آینده بالاخره در دسترس است.
اسپیلبرگ در بیانیه‌ای گفته است: “کن که معتبرترین جشنواره در نوع خودش است، همیشه جایگاه سینما را به عنوان یک رسانه میان‌فرهنگی تثبیت کرده است.”  حضور اسپیلبرگ احتمالا رنگ و بوی آمریکایی بیشتری به جشنواره کن می‌دهد که در حالت عادی ترکیبی از سینمای روشنفکرانه بین‌المللی و زرق و برق هالیوودی است. در هفت دهه برگزاری جشنواره کن، چهره‌هایی چون تنسی ویلیامز، اینگرید برگمن، رومن پولانسکی و فرانسیس فورد کوپولا و کوئینتن تارانتینو ریاست داوران جشنواره را به عهده داشته‌اند. تاکنون چند فیلم اسپیلبرگ در کن به نمایش درآمده‌اند، از جمله اولین فیلم او «شوگرلند اکسپرس» که سال ۱۹۷۴ برنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره شد. برگزارکنندگان جشنواره کن همچنین اعلام کردند جین کمپیون، کارگردان نیوزیلندی در این دوره جشنواره رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه خواهد بود. کمپیون («پیانو») تنها فیلمساز زن است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن برنده جایزه نخل طلایی شده است.  شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن ۱۵ تا ۲۶ مه در کن، تفریحگاه مدیترانه‌ای فرانسه برگزار می‌شود.

ماجرای “فیل اسپکتور” بروی پرده سینما

دیوید مامیت” نویسنده، نمایشنامه نویس و گارگردان تاتر و سینما، دادگاه جنجالی “فیل اسپکتور” ترانه سرا، آهنگ ساز و تهیه کننده موسیقی را برای شبکه HPO به فیلم برگردانده است. این فیلم در ۲۴ مارچ از شبکه تلوزیونی HPO پخش شد. فیل اسپکتور (Phil Spector)، موسیقیدان آمریکایی، به علت قتل عمد یک هنرپیشه زن به نام “لانا کلارکسون” در خانه‌اش در کالیفرنیا در سال ۲۰۰۳ گناهکار شناخته شد و به ۱۹ سال حبس محکوم شد. این آهنگساز در زمان وقوع حادثه ۶۹ ساله بود وتا ۸۸ سالگی باید در زندان بماند
بعد از موفقیت”آل پاچینو” با فیلم «تو جک را نمی‌شناسی» و دریافت جایزه «امی» برای بازی کردن در نقش دکتر جک کوورکیان، پاچینو اینبار با هدایت دیوید مامیت در نقش “فیل اسپکتور” ظاهر شده است و نقش یک آدم نابغه و در عین حال دیوانه را بازی میکند. بیست سال از زمانی که «دیوید ممت» فیلمنامه «گلنگاری گلن راس» را نوشت، می‌گذرد و بار دیگر پاچینو و مامیت طی همکاری مجدد فیلم موفق دیگری را با هم ساخته‌اند. 

دیوید مامیت

دیوید آلن مامیت (David Alan Mamet)‏ (متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۴۷) نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی است، مامیت همچنین موفق به دریافت جایزه پولیتزر برای نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های گلنگری گلن راس (۱۹۸۲) (Glengarry Glen Ross)‏ و سرعت شخم‌زدن (۱۹۸۸) (Speed-the-Plow)‏ شده است. “ال پاچینو” قبلا در “گلنگری گلن راس” به کارگردانی “مامیت” با او کار کرده بود و این دومین همکاری این دو بزرگ بازیگری و نمایش‌نویسی آمریکا با هم است.

معرفی تعدادی از فیلم‌های جدید در ماه آوریل

Opens April 19, Pain and Gain

https://www.youtube.com/watch?v=SEQ8jyvmYtw

کمدی – اکشن جدید “مایکل مان” با بازی “مارک والبرگ” و”دوین جانسن” با نام “رنج و گنج” در ماه آوریل بروی پرده می‌رود. داستان چند ورزشکار زیبائی اندام است که تصمیم می‌گیرند برای اولین بار دست به کاری خلاف بزنند و با یک آدم دزدی مقادیری پول برای کمک به مستمندان اخذ کنند. در این فیلم همچنان “اد هریس و “انتونی مک کی” بازی دارند.

Opens April 26, 2013The Reluctant Fundamentalist

https://www.youtube.com/watch?v=xfC45oq_drU

میرا نایر” فیلمساز زن هندی که ساکن نیویورک آمریکاست در کنار همتای دیگر خود از هندوستان “دیپا مهتا” از جمله فیلم‌سازان خوب دنیا بحساب می‌آیند. فیلم جدید “میرا نعیر” با نام “معتقد سست” یا The Reluctant Fundamentalist در باره پسر جوان پاکستانی است که با حفظ ارزش‌های فرهنگی خود به آمریکا عشق می‌ورزد. شروع داستان فیلم به زمان قبل از واقعه 11 سپتامبر برمی‌گردد و وقوع این حادثه در زندگی او که بسیار خوب در آمریکا پیش می‌رود لطمات شدیدی می‌زند. این جوان که دوست دختری آمریکائی دارد و در یک شرکت تجاری در وال استریت مشغول کار است مورد اعتماد و علاقه اطرافیان است تا زمان وقوع حادثه و از آن پس مورد بازجوئی های متعدد و از دست دادن کار و دوستان و نهایتا ایمانش به آمریکا می‌شود. این فیلم از روی رمانی به همین نام نوشته “محسن حمید” ساخته شده است.

 

“میرا نایر”       

“میرا نایر” برنده تعداد زیادی جوایز بین المللی برای فیل‌هائی نظیر “سلام بمبئی”، “مانسون ودینگ  Mansoon Wedding “، “می سی سی پی ماسالا Mississippi Massalla”، “ونتی فیر Vanity Fair ” و “نیم سک Namesake” شده است و دو بار جایزه گلدن گلوب را برای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان برده است. در فیلم حاضر “کیت هودسن” ، “ریز احمد” و “کیفر ساترلند” بازی دارند.

At Any Price

https://www.youtube.com/watch?v=4qYvZsiThDA

فيلم “به هر قيمت”  آخرین ساخته رامين بحراني، كارگردان ايراني مقيم آمريكا است كه در جشنواره‌ های ونيز ، تورنتو و “تلورید”در بخش رقابتي شرکت کرده بود و در ماه آوریل در سینما های آمریکا بروی اکران خواهد رفت. فيلمنامه‌ي “به هر قيمت” نوشته‌ي “مازيار بحراني” و “اليزابت نيوتن” است و “دنيس كوايد”، “زك افرون‌”، “كيم ديكنز” و “هيتر گراهام” در اين فيلم نقش‌آفريني مي‌كنند.  داستان فيلم درباره زندگي يك مرد جوان است كه روياي تبديل شدن به يك راننده مسابقه حرفه‌اي را در سر دارد،‌ در حاليكه پدرش خانواده را به او واگذار كرده است. در ادامه داستان پدر و پسر در شرايط غيرمنتظره‌اي قرار مي‌گيرند كه گذران زندگي‌‌شان را تهديد مي‌كند.  از رامین بحرانی تا بحال فیلمهای بسیار خوبی در سینمای مستقل بنمایش درآمده که از ان میان میتوان به “گاری چیMen Push Cart” ، ” ارواقچی Chop Shop ” ، “خداحافظ سلو Goodbye Soloو “کیسه پلاستیک Plastic Bag ” اشاره کرد.

Graceland

   https://www.youtube.com/watch?v=hHV5reH2Deo

Grace Land فیلمی است از سینمای فیلیپین که مورد استقبال بسیاری از جشنواره‌های فیلم و منتقدان سینمائی دنیا قرار گرفته است. داستان راننده فقیر یک ثروتمند و گانگستر فیلیپینی است که صاحب دختری است در سن و سال دختر رئیس‌اش و از قرار دو دختر نوجوان دوستی و نزدیکی هم با هم دارند. بر اثر حمله گروهی آدم ربا به ماشین ارباب دختر راننده اشتباهی بجای دختر مرد ثروتمند ربوده می‌شود و راننده مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و بیهوش در بیابان رها می‌شود. از آن پس داستان تلاش راننده برای یافتن دختر نوجوانش است که فیلم به این بهانه بیننده را به دالان‌های مهیب کارهای خلاف اخلاق و قانون در ارتباط با آدم ربائی دختران جوان و فروش و معامله‌های کلان بین‌المللی بر سر آنان می‌برد. فیلمی است تکان دهنده و اثرگذار از کارگردان فلیپینی “ران مورالس” و با بازیگری “آرنولد ریز” و “منجی کوباروبیاس”.

.

Mud

https://www.youtube.com/watch?v=DbgMKGAGFrU

پس از گذشت تقریبا دو دهه از فعالیت سینمائی “ماتیو مکاهنی”سرانجام در سال گذشته او توانست با شرکت در سه فیلم که هر سه آنها مورد استقبال منقدین فیلم قرار گرفته است خود را به سطحی بالا و درخور توجه برساند. در سال قبل او در فیلمهای Killer Joe  و Magic Mike شرکت داشت که در هردو خوب درخشید طوری که برای ءشلهز ءهنث کاندید چند جایزه از جمله گلدن گلوب شد و جایزه اول بهترین بازیگر مرد سینمای مستقل را هم برد. در فیلم اخیر او در نقش قاتلی فراری که در جزیره ای در منطقه می سی سی پی مخفی است بازی میکند. نام او “ماد” است و توسط دو پسر بچه 14 ساله شناخته میشود. “ماد” سعی میکند از طریق این دو جوان به عشق گمگشته خود دست یابد و از آن طریق ببینده در جریان کل داستان زندگی “ماد” قرار میگیرد. کارگردانی “ماد توسط “جف نیکولز” انجام گرفته و علاوه بر “ماتیو مکاهنی” ، “ریوز ویتراسپون”، “تای شریدن” و “سم شپرد” در آن بازی دارند.

The Brass Teapot

https://www.youtube.com/watch?v=g30KBZ4m61Y

جان” و “الیس” زوج جوانی که در آستانه 20 سالگی و در اوج عشق و عاشقی از کار بیکار شده‌اند در صدد رفع مشکلات و و گذار به مرحله‌ای جدید از زندگی هستند که در سفری و در یک شوی اجناس عتیقه بطور اتفاقی صاحب یک قوری مسی قدیمی می‌شوند. خیلی زود درمی‌یابند که این قوری سحرآمیز پول زیادی می‌تواند تولید کند و نه  مانند چراغ علاءالدین ویا خمره “جینی” جادوگر بلکه هرزمان که صاحبان آن در درد و فشار باشند این قوری اسکناس زیادی تقدیم صاحبش می‌کند. ماجراهای بسیار کمیکی چاشنی این داستان است که چگونه این دختر وپسر جوان با ایجاد درد و صدمه برای خود به پول مورد نیازشان می‌رسند و طبق معمول هم گروهی در پی ربودن آن از این زوج می‌باشند. این کمدی توسط  “راما موزلی” کارگردانی شده است و در آن “جونو تمپل” و “الکسیس بلی دل” بازی دارند.

Opens April 05, 2013Opens April 12, 2013

Disconnect

http://www.youtube.com/watch?v=QZgSi7XtZfw

Disconnect بیشتر به معنای “قطع ارتباط الکترونیکی” فیلم منتخب جشنواره‌های تورنتو و ونیز با دستمایه زندگی عریان اینترنتی و عدم وجود استقلال و حریم خصوصی در عصر ارتباطات ساخته شده است. داستان از خانواده‌ای با یک پدر وکیل دعاوی و همسر و دو فرزند جوانش شروع می‌شود. پدر غرق در کار و دائم در حال صحبت با موبایل خود و غافل از ایجاد ارتباط با فرزندان جوانش است در حالی که فرزندان از طریق ارتباطات ناشناخته اینترنتی درگیر مسائل بغرنجی می‌شوند. به موازات داستان این خانواده چندین داستان مشابه در مورد افراد دیگر نیز در فیلم گنجانده می‌شود و بیننده همزمان چند داستان را دنبال می‌کند. “جیسن بیت من” که اغلب در فیلم‌های کمدی –اجتماعی بازی کرده است این‌بار در نقشی متفاوت در این فیلم ظاهر می‌شود. علاوه بر “جیسن بیت من”، “پائلولا پاتن”، و کولین فورد” در این فیلم بازی دارند و کارگردانی آنرا نیز “هنری الکس روبین” بعهده داشته است.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در نقد سینما ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید