نگاهی به سینما

بخش دوم

نگاهی به سینمای این ماه را با عرض تسلیت و همدردی با بازماندگان زلزله اخیر آذربایجان ، مردم ایران و آذربایجان آغاز می‌کنیم. با آرزوی بهروزی و فردائی روشن برای ایران و ایرانیان.

اعطای نشان هنری فرانسه به لیلا حاتمی

سایت سفارت فرانسه در تهران، خبر اهدای نشان هنر و ادب فرانسه به لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی، را منتشر کرد. در حالی که شایعاتی مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن لیلا حاتمی منتشر شده، دولت فرانسه  نشان هنر و ادب این کشور را در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه۱۳۹۱ توسط سفیر فرانسه از طرف وزیر فرهنگ و ارتباطات به لیلا حاتمی در سفارتخانه خود در تهران اعطا کرده است.  هیچ‌کدام از رسانه‌های ایران این خبر را منتشر نکرده‌اند

این نشان به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی و یا به خاطرمشارکت در تلالوی هنر و ادب در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌گردد.  شهرام ناظری خواننده موسیقی سنتی ایران نیز پنج سال پیش این نشان را دریافت کرد. این نشان از سال ۱۹۵۷ برای قدردانی و فعالیت هنرمندان در زمینه هنر و ادبیات اعطا می شود و محدود به شهروندان فرانسوی نیست.                                                                                               آخرین اخباری که درباره لیلا حاتمی منتشر شده مربوط به حدس و گمان‌هایی درباره ممنوع الخروج شدن این هنرمند زن به همراه هنرمند زن دیگری یعنی فاطمه معتمدآریا است. مقام‌های جمهوری اسلامی از این که این دو هنرمند و دیگر هنرمندان زن ایرانی در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا می‌کنند به شدت نگران هستند. آخرین باری که لیلا حاتمی در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده، چهل و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی واری جمهوری چک است که لیلا حاتمی بابت بازی در فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا، جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را به خود اختصاص داد

پنجمین فستیوال فیلمهای ایرانی سانفرانسیکو

به همت سعید شفا پنجمین جشنواره فیلمهای ایرانی در سانفرانسیکو در روزهای ۸ و ۹ سپتامبر با نمایش ۲۸ فیلم از فیلمسازان ایرانی سراسر دنیا و همچنین نمایش فیلمهائی از فیلمسازان بین المللی در مورد ایران در San Francisco Art Institute برگزار میگردد.

برنامه امسال این جشنواره اختصاص به بزرگداشت “اسفندیار منفردزاده” موسیقیدان و آهنگساز شهیر ایران سازنده آهنگ بسیاری از فیلم‌های بیادماندنی سینمای ایران نظیر “داش آکل، بلوچ، خداحافظ رفیق، قیصر، رضا موتوری، گوزن‌ها و ….خواهد داشت. اسفندیار منفردزاده در روزشنبه ۸ سپتامبر ساعت ۷ شب با نمایش فیلم داش آکل در سانفرانسیسکو حضور خواهد یافت.

سینمای کردستان امسال از طرف جشنواره مورد حمایت قرار گرفته است و در روز ۹ سپتامبر ساعت ۵/۰۵ بعد ازظهر فیلم “گل‌های کرکوک” از فریبرز کامکاری بنمایش در خواهد آمد. فیلم کوتاه ۱۷ دقیقه ای “قانون ۳” اثر کارگردان جوان فرانسوی لوئی گارلاست و گلشیفته فراهانی در آن بازی دارد. متاسفانه معرفی تمامی فیلم‌های جشنواره در این اینجا بعلت کمی جا میسر نمی‌باشد و بدین خاطر از علاقمندان  دعوت می‌نمائیم برای اطلاع دقیق از مشخصات فیلم‌ها و زمان و مکان‌های نمایش آنها به سایت : http://www.iranianfilmfestival.org/Films.html مراجعه نمایند.

فهرست نمایش فیلم‌ها به قرار زیر می‌باشد:

Saturday, September 8, 2012
11:00 AM Iran – Then & Now [80] + The Last Image of a Memory [18] = 98 minutes
1:00 PMPersian Pasta [46] + Aman [27] + 35 Year Old Man [5] + Bride Can [7] + A ShortFilm About Ice Fishing [8] = 93 minutes
3:10 PM  Daughters of Malakeh [58] + Valentine’s Day [7] + Rules of Three [17] + Surprise [7] = 97 minutes
5:00 PM I Am Nasrin [88] + Tonight is not a good night for dying [5] = 93 minutes
7:00 PM  DoshAkol[95] +Q&Awith EsfandiarMonfaredzadeh
9:30 PM  Burning Nest [74] +Phoenix [8] = 82 minutes

Sunday, September 9, 2012

11 AM Hezarsi [74] + Land’s Gift [35] = 109 minutes
1:10 PMFrom Cyrus to Ahmadinejad [56] + Strangers at Home [23] + Bedtime Stories from Axisof Evil [23] = 101 minutes
3:15 PM Wind & Fog [74] + It Was My City [8] + Once Upon a Time [1] = 83 minutes
5:05 PM
Flowers of Kirkuk [105]
7:20 PM
One Line of Reality [84] + A Few Minutes Sooner [14] = 98 minutes
9:05 PM Neighbor [108] + Sonnet of Delirium [4] = 112 minutes

با سپاس فراوان از آقای سعید شفا و دوستان و همکاران‌شان و آرزوی موفقیت و پیشرفت در این امر که هرساله به این مهم در جامعه هنری آمریکامی‌پردازند.

 

مجله فیلم 446 ویژه  شهریور ماه به چاپ رسید

شماره جدید مجله فیلم با تصویری از محمد رضا فروتن و رضا صادقی به چاپ رسید. در این شماره مجله فیلم در قسمت سینمای ایران شاهد مقالاتی در باره خشت و آینه ابراهیم گلستان و معرفی فیلم‌های تازه می‌باشیم. سایر مطالب خواندنی  این شماره عبارتند از: نگاهی به روند صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمائی ۳۵ میلی‌متری، شبکه نمایش خانگی، دو یادداشت از داوود رشیدی و حمید لبخنده در باره حمید سمندریان و یادی از هنرمندان درگذشته ایرن زازیانس و نادیا دلدار گلچین ، گفتگوی حامد بهداد با حمید سمندریان در باره بازیگری و زندگی در تلوزیون، و دو نقد بر بی‌خداحافظی… (احمد امینی) و گفت‌وگو با رضا صادقی/ کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (ایرج طهماسب): نگاهی به چند شخصیت اصلی دنیای كلاه‌قرمزی/ كلاه‌قرمزی، پسرخاله: تام سایر، هكلبری فین/ دو نگاه به موسیقی «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه»/ شطرنج در اتاق تدوین/ و گفت‌وگو با ایرج طهماسب و حمید جبلی دهها مقاله و مصاحبه دیگر.

در عرصه‌ی سینمای جهان شاهد مطالب زیر نیز می‌باشیم: «جدایی نادر از سیمین» دومین فیلم پرفروش خارجی آمریکای شمالی/ «کلوزآپ» چهل‌ و‌دومین فیلم برتر تاریخ سینما/ دو جایزه برای لیلا حاتمی/ تحریم جشنواره‌ی ونیز!/ همکاری جشنواره‌ی تهران و فلکسیف استرالیا/ سینمای ایران، آن سوی مرز/ ملاحظاتی درباره‌ی دوبله‌ی فرانسوی «یك جدایی»/ فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌ها و مجامع بین‌المللی جشنواره کوچک من: درباره‌ی سرژ زیبا (کلود شابرول)/ «میم و آن دیگران» نوشته‌ی محمود دولت‌آبادی/ تبعید ساخته‌ی آندری زویاگینتسف/ و جمشید هاشم‌پور
راجر ایبرت درباره‌ی نتیجه‌ی نظرخواهی «سایت اند ساند» برای انتخاب بهترین فیلم‌های تاریخ سینما/ در كلرادو چه گذشت؟: «شوالیه‌ی سیاه» و جمعه‌شب سیاه/ دو مجموعه‌ی بسیار جذاب: یونیورسال صدساله شد/ فیلم‌هایی درباره‌ی دو ستاره‌ی جنجالی موسیقی راک: هندریكس و جاپلین / آکادمی اسکار: اعضای جدید، قوانین جدید/ اصغر فرهادی در میان اعضای جدید آكادمی/ وس اندرسن و یک فیلم پرستاره‌ی دیگر/ خبرهایی از جشنواره‌ی ونیز/ یواکین فینیکس فیلم‌های بی‌نام/ رمان دیگری از پالانیوک بر پرده‌ی سینما
فیلم روز: زمینی دیگر (مایک کاهیل)، كارچاقكن‎ها (مورتن تیلدوم)، زندگی در یک روز (کوین مکدانلد) – نمای متوسط: آینه آینه (تارسم سینگ)، خیابان آربور (کلیُو بارنارد)، یك روز بهخصوص (اتوره اسكولا) درگذشتگان: ارنست بورگناین (2012-1917)/ کریس مارکر (2012 -1921) تماشاگر: ادگار آلن پو و دو کلاغ: نگاهی به «کلاغ» جیمز مكتیگ و «کلاغ» راجر کورمن زیر آفتاب والش: گزارش بیستوششمین جشنواره‌ی سینمای بازیافته در بولونیا
همكاران این شماره: آرامه اعتمادی، عباس بهارلو، ملیحه بهارلو، حامد بهداد، مسعود ثابتی، مصطفی جلالی‌فخر، علیرضا حسن‌خانی، نیما حسنی‌نسب، رضا حسینی، احسان خوش‌بخت، مهرزاد دانش، بهروز دانشفر، پوریا ذوالفقاری، داود رشیدی، جواد رهبر، مرضیه ریاحی، عزیز ساعتی، علیرضا خمسه، شروینه شجری‌کهن، علی شیرازی، احمد طالبی‌نژاد، جواد طوسی، بهزاد عشقی، سیدحسام فروزان، سمیه قاضی‌زاده، نیما قهرمانی، مینا کشاورز، ایرج كریمی، جمشید گرگانی، حمید لبخنده، سوفیا مسافر، میثم مولایی، احسان ناظم‌بكایی، امید نجوان

 

استیون اسپیلبرگ درباره “لینکلن”

http://www.youthttp://www.youtube.com/watch?v=E1CftgHmnpU&feature=fvwrel

استیون اسپیلبرگ مشغول ساختن زندگی نامه شانزدهمین رئیس جمهور امریکا آبراهام لینکلن با نقش آفرینی دانیل دی-لوئیس در کسوت لینکلن است. در جدید‌ترین تصویری که از آبراهام لینکلن (با بازی دانیل دی -لوئیس) منتشر شده می‌توان پی برد که ستاره فیلم‌هایی چون پای چپ من و خون به پا خواهد شد چگونه در قالب لینکلن فرو رفته است.
استیون اسپیلبرگ در گفت‌و‌گویی ابراز کرد که دانیل دی -لوئیس نه تنها توانست شباهت ظاهری با رئیس جمهور آبراهام لینکلن را به دست آورد، بلکه کیفیت اندیشمندی ناملموسی از لینکلن را درک کرد که از او یک رئيس‌جمهور فوق‌العاده ساخت.
اسپیلبرگ می‌گوید: «لینکلن زندگی درونی بسیار بسیار پیچیده و در عین حال بی‌‌‌نهایت روشنی داشت. او به دقت مسائل را بررسی می‌کرد. به دقت صحبت می‌کرد. با هردو جبهه موافقان و مخالفان موضوعات به بحث می‌نشست. در تصمیم گیری ‌‌نهایت دقت را مبذول می‌کرد. در حقیقت موافقان و مخالفان او اغلب ازتصمیم‌گیری‌های بی‌‌‌نهایت طولانی مدت او لب به انتقاد می‌گشودند.»
فیلم لینکلن به چهار ماه آخر زندگی این رئیس جمهور و استراتژی‌های سیاسی می‌پردازد که وی در دوران جنگ‌های انفصال اتخاذ کرد؛ تصمیماتی که به دوران برده‌داری پایان داد.
اسپیلبرگ می‌گوید: «فیلم ما درباره رهبری است که تصمیمات سختی گرفت و در مقابلِ مخالفانِ قاطع، مشکلات را به خوبی حل کرد.»

“ترس و آرزو” اثراستنلی کوبریک ‌پس از ۵۹ سال عرضه می‌شود

http://www.youtube.com/watch?v=-ImmZLMJPi0&feature=related

ترس و آرزو (Fear & Desire)اولین ساخته بلند سینمایی «استنلی کوبریک» کارگردان شهیر سینما پس از ۵۹ سال به نمایش گذاشته می‌شود. فیلم «ترس و آرزو» محصول سال ۱۹۵۳ است که «استنلی کوبریک» از نمایش آن خودداری کرده بود و فقط چند کپی از این فیلم در آرشیو های سینمائی باقیمانده بود که اینک پس از ۵۹ سال در قالب «دی وی دی» از تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲ به بازار عرضه می‌شود.
پس از گذشت مدت زمان اندکی از اکران فیلم «ترس و آرزو» در سال ۱۹۵۳، «کوبریک» شخصا از توزیع و اکران این فیلم بخاطر عدم رضایت شخصی جلوگیری کرد؛ اما پس از مرگ این کارگردان بزرگ سینما در سال ۱۹۹۹، این فیلم چندین بار به صورت پراکنده در سطح آمریکا به نمایش گذاشته شده بود.
«استنلی کوبریک»، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده صاحب‌نام سینمای جهان، روز ۲۶ جولای ۱۹۲۸ در منهتن آمریکا متولد شد و روز هفتم مارس ۱۹۹۹ در سن ۷۱ سالگی درگذشت.
این کارگردان آمریکایی از معدود فیلم‌سازان «کمال‌گرا» در تاریخ سینماست و برخی منتقدان وی را در کنار «اورسن ولز»، از نوابغ دنیای سینما می‌دانند که از خلاق‌ترین و تاثیرگذار‌ترین کارگردانان تمام ادوار سینما بود که تعدادی از بهترین و در عین حال جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را ساخت. از ساخته‌های معروف او می‌توان از “بوسه قاتل”،”اسپارتاکوس”، “لولیتا”، “دکتر استرنج لاو”، “اودیسه فضائی 2001″، ، درخشش (Shining)”، ““Full Metal Jacket، و”چشمان پهن بسته(Eyes Wide Shut)”

معرفی تعدادی از فیلم‌های جدید در ماه سپتامبر

Girl Model

 

http://www.youtube.com/watch?v=1UQ0A2Vcd7M

مستند زیبائی است از دیوید ردمن و اشلی سابین در باره مدل‌های زیبا و جوان روسی. نگاهی است تلخ و دردآوراز داخل به زندگی و روحیات مدل‌های جوان و زیبا روی عالم مد. اشلی سابین آمریکائی که خود در جوانی به این کار اشتغال داشته بخوبی از استرس و فشارهای روحی روانی این حرفه برای دختران جوان آگاه است به سراغ دختران مدل سیبری و روسی می‌رود که مشکلات دو چندان بر مدلهای دنیای آزاد غرب بخاطر وضعیت سیاسی اجتماعی ممالک‌شان دارند. او به سراغ دختر جوان ۱۳ ساله‌ای می‌رود که در کشور ژاپن به کار دعوت می‌شود و او بخاطر فقر خانواده و حمایت مالی آنان این شغل را می‌پذیرد و به کار در ژاپن مشغول می‌شود و پذیرای مشکلات فراوانی در این راه می‌شود. حرفه‌ای که در ظاهر بسیار زیبا و جذاب است ولی در پس این زیبائی دنیائی پر از تشنج و در و رنج نهفته است.

The Words

 

http://www.youtube.com/watch?v=ldG-SwbIuZc

بردلی کوپر بازیگر جوان و با استعداد هالیوود که با فیلم‌های Hangover و Valentine Day و Limitless خود را بعنوان بازیگری صاحب سبک و انعطاف پذیر به سینما شناسانده است در سال ۲۰۱۲ بسیار پرکار بوده و همزمان در چهار فیلم بازی داشته است.

, Hit &Run ,The Silver Linings Playbook  , The Place beyond the pines   و   The Wordsنام فیلمهای جدید اویند. “کلمات” در ماه سپتامبر بروی پرده می‌رود. این فیلم توسط  برایان کلوگمن و لی استرنتال کارگردانی شده است و داستانی است درام در باره نویسنده‌ای بنام روی جانسن (بردلی کوپر) که پس از موفقیت فوق‌العاده کاری و مالی ناگهانی زندگی‌اش تغییر اساسی پیدا می‌کند که خود بهیچ وجه انتظار و آمادگی آنرا نداشته است. در این فیلم هنرپیشگان خوبی نظیر جرمی ایرن و دنیس کوئید همبازی بردلی کوپر می‌باشند.

 

Keep the Lights On

http://www.youtube.com/watch?v=4HitH8qJxCg

“چراغ را روشن نگه دار” داستان روند پرتحرک ماجراها و روابط عاطفی- عاشقانه و دوستی دو مرد در نیویورک است. مستند سازی بنام اریک که نقشش توسط هنرپیشه دانمارکی  تیور لیندهارت اجرا می‌گردد در نیویورک به دوست حقوق‌دانی برخورد می‌کند که پس از گذراندن اوقاتی با یکدیگر روابطشان عمیق و عاشقانه می‌گردد و به صورت زوجی همجنسگرا در می‌آیند. این رابطه با تمام صعود و فرودهایش و با مواجه با خطرات و ریسک‌های فراوان بیش از یک دهه بطول می‌انجامد که حاصلش به صورت تجربه‌ای توسط این فیلم ساز (اریک) به ثبت می‌رسد. این اولین تجربه بازی این هنرپیشه دانمارکی در ایالت متحده است و مورد توجه منقدین و دست اندرکاران سینما واقع شده است. کارگردانی این فیلم با “ایرا ساچس” بوده و در آن زاخاری بوت و جولیان نیکلسن نیز بازی دارند.

Hello I Must Be Going

http://www.youtube.com/watch?v=g71WfCXUTrY

فیلم منتخب برای افتتاحیه فستیوال ساندنس ۲۰۱۲ “سلام من باید بروم” داستان زنی است بنام “ایمی” که تازه از شوهرش جدا شده و در ایالت کناتیکت با پدر و مادرش مشغول زندگی است. او که نگران و مایوس از آینده است با جوان هنرپیشه ۱۹ ساله ای آشنا می‌شود ودر گیر روابط عاطفی و عاشقانه با وی می‌گردد که این امردر جامعه بسته محل سکونت آنان مسائل و شایعات زیادی را بوجود می‌آورد که داستان این فیلم را رقم می‌زند. این درام سینمائی توسط “تاد لوئیزا” ساخته شده  و در ان ملینا لوئینسکی و کریستوفر آبوت بازی دارند  

The Master

http://www.youtube.com/watch?v=fJ1O1vb9AUU

یاکوئین فینکس کاندید اسکار برای ایفای نقش “جانی کش” خواننده معروف کانتری موزیک آمریکا در فیلم “Walk The Line” که چند سالی بود بخاطر اعتیاد شدید و علاقه به کار خوانندگی رپ، سینما را رها کرده بود پس از سر خوردگی به سینما بازگشته است. “استاد” نام فیلم جدید اوست که بهمراه فیلیپ سایمور هافمن و ایمی آدامز در آن ایفای نقش نموده است. داستان شخصی است درمانده و مقروض بنام “فردی” که مبتلا به اعتیاد به الکل نیز هست و برای درمان روحی و جسمی با یک فرقه مذهبی و اعتقادی جدید به رهبری “لنکستر داد” که بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شده آشنا می‌شود. در جریان گردهمائی‌های این گروه با خانواده‌ای آشنا می‌شود که شباهت زیادی با خانواده و گذشته خود او داشته است. این ملودرام مذهبی توسط “پال توماس اندرسن” کارگردانی شده است.

Arbitrage

http://www.youtube.com/watch?v=X8ZGd8MZtX4

نویسنده و کارکردان نیکلاس جارکی درام Arbitrage را با بازی ریچاد گیر بروی پرده می‌برد. این فیلم به دنیای پول و اقتصاد در وال استریت می‌پردازد و آن در قالب یک داستان درام از زندگی مردی‌ست موفق بنام رابرت میلر (ریچارد گیر) که در آستانه شصت سالگی و تولدش در خانه قصر مانندش دور از چشم و آگاهی همسر (سوزان سرندن) و دختر باهوش و زیبایش (بریت مارلینگ)تصمیم به فروش امپراتوری مالی و ترید کمپانی بزرگ خود به یک بانک بزرگ  می‌کند، پیش از آنکه بحران موجود در این مجموعه بخاطر کارهای غیر قانونی و سوءاستفاده مالی او برملا شود. او همچنین درگیر روابط عاشقانه‌ای با معشوق فرانسوی خود که دلال فروش آثار هنریست نیز می‌باشد.  فشارهای موجود او را به سمتی سوق می‌دهد که برای نجات از این مخمصه به جنایت هم روی می‌آورد که بالاخره مورد سوء ظن کارگاه پلیس نیویورک (تیم رات) قرار می‌گیرد. این فیلم گوشه‌ای از واقیعات زشت امروز وال استریت و دنیای پیچیده و ناسالم مالی سیستم سرمایه داری موجود در آمریکا و جهان را به نمایش می‌گذارد.

 

Step Up to the Plate

http://www.youtube.com/watch?v=gEadfPjvzPU

مستند زیبای “سفره را بچین” داستان سرآشپز معرف فرانسه “میشل بارس” است که در پی بازنشستگی است و خیال دارد سه رستوران معروف خود را به پسرش “سباستین که او هم از آشپزهای معروف فرانسه است منتقل کند. برای پسر که خود آشپز خبره ای‌ست، این یک آزمایش بزرگ است که باید نام پدر را همچنان بزرگ نگه دارد و خود نیز به آن جایگاه برسد. این فیلم توسط “پال لاکسته” در جنوب فرانسه و در منطقه‌ای که این پدر و پسر زندگی می‌کنند ساخته شده است. فیلم مملو است از نماهای زیبا و دیدنی و اشتها آور از غذاهای شیک فرانسوی که برای عاشقان غذا می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

Trouble with Curve

http://www.youtube.com/watch?v=UdJPvXLemVs

کلینت ایستود ۸۲ ساله خیال بازنشستگی ندارد و بار دیگر بعنوان بازیگر در “مشگل با انحنا” به کارکردانی رابرت لورنز بر پرده سینما میرود. این هنرپیشه، کارگردان، موسیقیدان، نویسنده و فعال اجتماعی – سیاسی که بازیگری را از ۱۹۵۵ با حقوق ۱۰۰ دلار برای فیلم “فرانسیس در نیروی دریائی” شروع کرده است در سال ۱۹۷۸ در اوج بازیگری قرار داشته و برای فیلم Every Which Way But Loose دستمزدی معادل ۱۲ میلیون دلار بهمراه ۱۵ در صد از عواید فیلم را بدست آورد. او مدت‌هاست که خود را بعنوان کارگردانی مطرح در سطح بین المللی تثبیت کرده است. او در فیلم جدیدش در نقش پیرمردی که روزگاری از بازیگران موفق بیس بال بوده و در حال حاضربعلت کهولت سن خمیده و  در شرف از دست دادن بینائی است ظاهر شده است. دختر این پیرمرد با تجربه سرپرستی تیم بیس بالی را بعده می‌گیرد و سعی بر این دارد که از تجربیات پدرش در این راه استفاده نماید تا هم برای ادامه زندگی امیدی به او داده باشد و هم فاصله‌ی سال‌ها بین آندو بوده از بین برود. ایمی آدمز و جاستین تیمبرلیک نیز همبازی ایستوود در این درام ورزشی هستند.

17 Girls

http://www.youtube.com/watch?v=mTl2o-WMvGY

فیلمی است فرانسوی از روز یک واقعه حقیقی در ماساچوست آمریکا. داستان ۱۷ دختربچه نوجوان دبیرستانی که حامله هستند و در شهر شایعات فراوانی پیرامون هرکدام از آنها رایج است. تعدادی از دیگر شاگردان دختر در مدرسه که در دوستی و رفاقت با بعضی از این دختران می‌باشند و به کمک آنان می‌آیند و تقریبا درگیر نزاعی اجتماعی در محیط‌شان می‌گردند. خواهران دلفین و موریل کولین کارگردانی این اثر را بعده دارند و در این درام اجتماعی هنرپبشه‌های نوجوانی مانند “لوئیس گرینبرگ”، “ژولیت دارچ”، “رکسن دورن” و “ایستر گارل” بازی دارند.

Robot & Frank

http://www.youtube.com/watch?v=FAGxBbuRgqk

فرانک لانگلا بازیگر ۷۴ ساله سینما -تاتر که با بازی در نقش “نیکسون” در فیلم “فراست/نیکسون” خود را بعنوان یک بازیگر خوب بدنیای هنر شناسانده است در این کمدی علمی- تخیلی بروی پرده می‌رود. داستان فیلم در آینده‌ای نزدیک می‌گذرد. زمانی که رباط‌ها برای کمک در عرصه زندگی بکار گرفته می‌شوند.  “فرانک” که با نام خودش در فیلم ظاهر می‌شود در نقش یک دزد بازنشسته که مدت زمانی نیست از زندان رها شده تنها در شهر کوچکی در نزدیک نیویورک زندگی می‌کند و درگیر رابطه‌ای عاطفی با مسئول کتابخانه (سوزان سرندن) نیز می‌شود. او بزودی در می‌یابد که دوست جدیدش هم علاقه وافری به دزدی‌های کوچک از مغازه‌ها دارد و همین او را دوباره بکار دزدی وا می‌دارد. فرانک ضمنا از نوعی بیماری روحی (Dementia) در رنج است و دو فرزندش معتقداند که او بجای مصاحب و دوست احتیاج به مراقب پزشکی و یا پرستار دارد. پسرش برایش یک رباط تهیه می‌کند که فرانک این رباط را هم به کارهای خلاف می‌کشاند. این کمدی زیبا توسط جیک شریر ساخته شده است و در ماه سپتامبر در سینما تاور به نمایش در خواهد آمد.

Hotel Transylvania

http://www.youtube.com/watch?v=1lq_zsVzwXY

انیمیشن جدید کمپانی کلمبیا کمدی جدیدی است از داستان خون‌آشام معروف سینما دراکولا. این لرد خون‌آشام این‌بار در نقشی متفاوت و به صورت پدری متعصب که شدیدأ مراقب دختر جوانش است ظاهر می‌شود و تمام سعی‌اش در مراقبت از دختر در مقابل وسوسه‌های یک خیاط و مهمان ناخوانده است. در نهایت پی می‌برد که این مهمان ناخوانده یک هیولا در ظاهری دیگر است. بروی این انیمیشن هنرپیشگان و کمدین های معرفی مانند “ادم ساندلر”، “دیوید اسپید”، “استیو بوچمی”، “مالی شنن” و “اندی سمبرگ” صحبت کرده‌اند. این فیلم توسط “گندی تارتاکوفسکی” ساخته شده است.

Looper

http://www.youtube.com/watch?v=G90QrEKh8l8

فیلمی دیگر از ژانر علمی-تخیلی است. تبهکاری با سفر به گذشته و رویاروئی با جوانی خودش سعی در تغییر مسیر زندگی آتی‌اش را دارد. بروس ویلس و جوزف گوردن لوئیس هردو در نقش یک کاراکتر در دو زمان مختلف بازی می‌کنند. دنیای فیلم‌های Back to the future این‌بار بدون طنز و به صورت فیلمی اکشن به کارگردانی ریان جانسون با بازی بروس ویلیس، جوزف گوردن لویت، امیلی بلانت و پال دانوبه نمایش در می‌آید.

Searching for Sugar Man

http://www.youtube.com/watch?v=4EPf7_MhvLM

“مالیک بنجی لول” مستند ساز سوئدی داستان زندگی “سیکتو دیاز  ردریگز” خواننده فولکلور و آهنگ‌ساز معروف دیتروت راپس ازسالها دوری از صحنه به فیلم در می‌آورد. این فیلم مستند نشان می‌دهد که چگونه یک خواننده معمولی ساکن دیترویت که بزحمت دو آهنگش را در سالهای ۱۹۷۰ بروی  صفحه برده بود و از اقبالی در آمریکا برخودار نشده بود، توسط  دختر جوانی در آفریقای جنوبی به شهرتی جهانی میرسد و شعر و موزیکش تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزارمبارزه علیه تبعیض نژادی و اپاتاید می‌گردد. آلبوم‌های Cold Fact Coming to reality در ۱۹۷۰ او را بسرعت در میان انبوه سیاهیان آفریقای جنوبی و سپس در تمامی قاره آفریقا محبوب می‌کند و ردریگز را از گمنامی بعرش می‌رساند. سیاست‌های غالب در آمریکای شمالی مانع از محبوبیت و معرفی این آهنگساز نامی در این منطقه شده است ولی ملیون‌ها سیاه‌پوست معترض به تبعیض نژادی حامی و طرفدار او بوده و هستند. آخرین اجرای این خواننده و آهنگساز در آوریل ۲۰۰۷ در ملبورن استرالیا بوده است. او  فقط چند کنسرت در آفریقای جنوبی و استرالیا داده است و بغیر از دو آلبوم ذکر شده در بالا فقط دو آلبوم دیگر تهیه کرده است که به موفقیت اولی‌ها نبوده است. فیلم “بدنبال شیرین‌مرد ” در سال ۲۰۱۲ در بسیاری از فستیوال‌های جهانی نظیر برلین، ونیز و تراوسا به نمایش درآمده و مورد توجه منقدین قرار گرفته است. ُSugar Man نام آهنگی از ردریگز است که در سال ۲۰۰۶ بروی فیلم Candy با بازی هنرپیشه فقید استرالیائی “هیت لجر” اجرا شده است. این فیلم در ماه سپتامبر در سینما تاور ساکرامنتو به نمایش در خواهد آمد.

*مطالب سینمایی هانری نهرینی در نشریه‌ی پیک خبری ایرانیان ساکرامنتو که همه ماهه منتشر می‌شود نیز می‌آید.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در نقد سینما ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید