مجسمه‌ی‌ فردوسی در رُم

.
اولین باری که این شعار را در ایران انقلابی و در تب عشق و امید تهران ٢٢ بهمن شنیدم و همنفس با دیگر همراهان بی‌تاب فریاد زدم در میدان فردوسی‌ بود . من این را به فال نیک گرفته بودم و فکر می‌کردم که جای فردوسی فرزانه‌ شاعر ملی ایران نیز در آن روز بسیار خالی بود!
در آستانه‌
٢٢ بهمن ١٣٨٨ وقتی که عکس‌های زیر و توضیحات آن‌را نگاه می‌کردم به این می‌اندیشیدم که آیا هنوز می‌توانیم فریاد بزنیم: ( در بهار آزادی، جای شهدا خالی‌ست). آیا جای راستین فردوسی‌ها در ایران خالی نیست؟

.
.


درشهررم پايتخت ايتاليا ميداني وجوددارد به نام ميدان فردوسي كه درآن مجسمه اي ازفردوسي شاعرحماسه سراي ايراني نصب گرديده؟
ميدان فردوسي در يكي از مناطق سرسبز شهر رم واقع شده است كه هم گردشگاه اهالي اين شهر و هم محل تردد گردشگران خارجي است‌. ‌
اين مجسمه كه
۱۸۵ سانتيمتر ارتفاع دارد واز مرمر سفيد ساخته شده است ،كار استاد صديقي است كه در ۲۰ ماه مه۱۹۵۸ به رم برده شد و طي مراسمي در يكي از ميدانهاي رم نصب شد
‌اين مجسمه درپارك ويلا بورگزه (
Villa borghese) ‌پارك طبيعي بزرگي درشهر رم است كه شامل ساختمانها، موزه هاواز جمله موزه گالريا بورگزه – galleria borghese ‌مي باشد.اين پارك با مساحتي حدود۸۰ هكتار، بعداز پارك ويلا دوريا پامفيلي (Villa doria pamphili) ‌بزرگترين پارك شهررم است. دراوايل قرن نوزدهم اين پارك بازسازي شد و سال ۱۹۰۳ هم به پارك عمومي تبديل شد.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در مقاله ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید