یادهای علی عابدین از ابراهیم گلستان – پاره دوم

 

[ادامه‌ی پُست قبل. پاره‌ی دوم.]

سال ۱۳۵۴ بود که روزی گلستان به کارگاهم آمد. کتابی با جلدی نسبتاً قطور در دست داشت. از من خواست کتاب را جوری تغییر بدهم که وقتی باز میشد بتوان از داخلش پوشالِ کاغذ درآورد. کتاب را گرفتم و عرض و طول را حساب، و فضایی برای یک حفره در داخل کتاب مشخص کردم. آن قسمت از کتاب را با تیغ جدا کردم و با ماشین بُرش دادم و مقداری پوشال درهم‌برهم در آن جای دادم. کتاب که بسته بود نمیشد تشخیص داد در میان آن یک حفره هست. گلستان کتاب را گرفت و باز کرد و با حالتی نمایشی از داخل کتاب پوشال درآورد و در هوا پخش کرد. کنجکاو بودم چنین کتابی به چه کار خواهد آمد که گفت علی تعجب نکن این برای تئاتر است. تئاتر «دون‌ژوان در جهنم» برنارد شاو که اسفند ۱۳۵۴ اجرا شد.

حدود دو سال بعد، روزی گلستان زنگ زد به خانه‌اش در درّوس بروم. از من پرسید اگر می‌خواهم، انتشارات روزن را که چند سال بود تعطیل شده بود مجدداً فعال کنم و ادامه بدهم. دو کتاب «مَدّ و مِه» و «اسرار گنج درّۀ جنّی» را داد تا برای شروع دوبارۀ انتشارات روزن، تجدید چاپ کنم. فردایش به دفتر دولتی مربوط رفتم و کارهای ثبت روزن را انجام دادم و در روزنامۀ رسمیِ ثبت، اعلان آن منتشر شد. آن دو کتاب را تایپ‌ستینگ و حروفچینی، و بعد از غلط‌گیری توسط گلستان، با روکش سلوفان و جلد شومیز در تیراژ پنج‌هزار نسخه چاپ کردم. «اسرار گنج درۀ جنی» در شهریور ۱۳۵۷ با طرح جلد آیدین آغداشلو و «مدّ و مِه» در مهر ۱۳۵۷ با طرح جلد بهمن دادخواه. در همان زمان کتابفروشی کوچکی در خیابان خانقاه به راه انداختم اما تا سال ۱۳۶۱ با شرایطی که بود کتاب تازه‌ای در روزن درنیامد. اوایل سال ۱۳۶۳ هم یک کتابفروشی و گالری برای روزن در درّوس باز کردم اما استقبال چندانی از آن نشد. همان سال به قصد دیدن خواهرم به آمریکا سفر کردم اما در‌ نهایت منجر به ماندنم شد. سال ۱۳۶۴ با بازکردن کارگاه کوچکی به نام «چاپ و صحافی هنر» با کمترین امکانات و بعد از مدتی وقفه روزن را این‌بار در نیوجرزی آمریکا ادامه دادم. کتاب‌هایی از بیژن اسدی‌پور و منوچهر یکتائی آغاز دوبارۀ چاپ کتاب در انتشارات روزن شدند. بعدتر در دهۀ هفتاد شمسی کار چاپ و انتشار به تجدید چاپ مجموعۀ کتاب‌های ابراهیم گلستان و چاپ اول دو کتاب «خروس» و «گفته‌ها» رسید.

مکان عکس بالا مرکز تجاری است در محله‌ی بولنی در انگلیس. عکس دونفره را خانم اشرف اسفندیاری گرفته، 

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یاد بعضی نفرات ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید