از بیبی خانم استرآبادی تا سیمین دانشور
از: نفیسه مرادی
نفیسه مرادی: در سالِ هزاروسیصد هجری شمسی، سالی که یکی از اولین زنانِ سخنگو، بیبیخانم استرآبادی، از دنیا رفت، سیمین دانشور یکی از بزرگترین سخنگویانِ قرنی که در آستانهی پایانش هستیم، بهدنیا آمد. دختری که اگرچه بیبی خانم را هرگز ندید، اما خیلی زود با زنانی که باید میشناخت، آشنا شد و پا در مسیری گذاشت که بیبی خانم و دیگران نشان داده بودند.
اگر امروز در حالِ تخریبِ بنایی هستیم که سالها بر پایهی فرودست دیدنِ زنان استوار شده بوده و میتوانیم دربارهی دوگانهی تقابلیِ زن/ مرد پرسشهایی مطرح کنیم، وامدارِ کسانی هستیم که نخستینبار در فرآیندی که فرودستی زنان را بدیهی میپنداشت تردید کردهاند.
بیبی خانم یکی از آنها بود. او رسالهای نوشت با نام «معایبالرجال» که جملهای از آن بسیار کلیدی شد: «نه هر مردی از هر زنی فزونتر است و نه هر زنی از هر مردی فروتر.»
بیبی خانم رسالهاش را در پاسخ به اثری با نام «تأدیبالنسوان» نوشته بود. تأدیبالنسوان در سالِ ۱۲۶۲ هجری شمسی منتشر شد، رسالهای بود که سعی داشت به زنان نحوهی راه رفتن و غذا خوردن و سخن گفتن و جلبِ رضایتِ همسر را بیاموزد. ایدهی تادیبالنسوان این بود که زن موجودی است که مانند یک کودک با او برخورد شود و همواره باید تحت اقنیاد مرد باشد. در پاسخ به این نگاه، بیبی خانم در رسالهاش، خطاب به زنان، نوشت: «خواهران گوش به پند و اندرزهای نویسندگان تأدیبالنسوان و افرادی از این قبیل ندهید. این مربیان زنان که خود را نادرهی دوران میدانند بهتر است که به اصلاح صفات رذیلهی خود برآیند. آنان میدانند که این نصایح برای تأدیب ما نیست و برای اثبات ظالم بر مظلوم است، این مربیان نهتنها برای ما کاری انجام ندادهاند که مملکت را هم به نیستی کشاندهاند، ما که در حرم اندرون و کنج مطبخ بودیم، پس این همه فساد را اینان برپا کردند.»
بیبیخانم با انتشارِ «معایبالرجال»، با تأسیس مدرسهای برای آموزشِ دختران، با نوشتن در روزنامهها و نشریات و با سکوت نکردن در برابرِ تاریخی که در غیابِ زنان و با حذفِ آنان در حالِ نوشته شدن بود، راهی را آغاز کرد که در قرنِ رو به پایانِ ما رهروانِ بسیاری یافت، و چه نمادین بود مرگِ او در سالِ ۱۳۰۰. در عینِ حال، چه نمادین است بهدنیا آمدنِ شاخصترین نویسندهی زن ایران در همان سال.
اگر بیبی خانم اولین زنی بود که مدرسهای برای دختران تأسیس کرد، سیمین دانشور با انتشارِ مجموعه داستانِ «آتش خاموش»، در سال ۱۳۲۷، اولین زنی بود که مجموعه داستانی را در ایران منتشر کرد و بعدها وقتی در سالِ ۱۳۳۱، فرصتی فراهم شد تا در دانشگاهِ استنفوردِ آمریکا، به تحصیلِ زیباییشناسی بپردازد، با انتشارِ دو داستانِ کوتاه در مجلهی ادبیِ اسپکتاتور، نخستین زنی بود که داستانش در یک نشریهی آمریکایی منتشر میشد.