- [wikiwordpress]
جستجو
دفتر هنر وبژهی «نشریات فکاهی ایران» را میتوانید با فشار روی نشانیی زیر بخوانید و داشته باشید:
daftar-honar.com
__لل_____________________ _..._________________ ..................................................................................... دفتر هنر شمارههای گذشته را میتوانید از طریق رسانه ابتیاع کنید. ntjv ikv _..._________________ .. ***************دوستان گرامی
از شما که علاقهمندید با درج کارهای ادبی و هنریتان و نیز اخبار و اطلاعات تازه در رسانه شرکت کنید آنها را با فرمتword به نشانیی
habib@rasaaneh.com برایمان ارسال کنید تا در صورت امکان در اینجا منتشر کنیم.
____________________________
....
...... .....
.. «الف مثل باران» را از رسانه بخواهید. .............. .. ..دو گفتار کتاب جدید محسن صبا چاپ انتشاراتیی آوانوشت منتشر شد. ......_______________________________________________ ______________________________________________کتابهای رسیده
.با تشکر از دوستانی که کتابهای خود را برای رسانه ارسال داشتهاند.
این کتاب را میتوانید در نشانیی زیر بخوانید.
http://asre-nou.net/php/view.
php?objnr=31357 پیوندها
دستهها
- دیدار 18713
-
کلافهای پیچ در پیچ احساس و عاطفه*
بررسی آثار هوشنگ رئوف / به قلم خانم سلبی ناز رستمی
عناصر سبکی برگزیده: شاعر گاهی در اثنای کلامش میکوشد لغتی را بر لغات دیگر که البته همان معنا را افاده میکند، ترجیح دهد به طوری که بیهیچ شک و شبههای بر شعرش نیز تاثیر بگذارد. «اینجا سیاهان/ مثلِ زغالهای وارداتی/ روی قلیان خلیفهها/ خاکستر میشوند… / از مجموعه اشعار «نبض گلوی تاک» /۹۱». که البته در این بند میتوان «خاکستر» را به صفتی دیگر مثلِ دودآلود و… مقید کرد. اما جانشین کردن زغالهای وارداتی در حقیقت روشی برای پوچ و هیچ جلوه دادن سیاه پوستانی است که هنوز در چرخ سخت نژادپرستی عربهای شکمباره خرد و خمیر میشوند. «بر گورها/ زنان پیر سال/ شبیه سیاه چادراند/ که از دور میبینی/ نوای محزون مویه/ از مالگههای ایلی در عزا/ از مجموعه اشعار «ناز گلو خواندهای» /۵۵». عناصر سبکی که مخصوص خود رئوف است به وضوح نشان میدهد که چقدر خوب توانسته با زبانی ساده و ملموس، فضای بیرون و درون ذهن پیرزنی را که میتواند رابطه نزدیکی در آن واحد با مرگ داشته باشد به تصویر کشد. تصاویر قدرتمند که حاصل کاربرد خاص واژگانی مثلِ «از مالگههای ایلی در عزا» و نمونههای دیگری که میتواند به کمک شاعر آید. رئوف با امنیت از کلمات سعی میکند که فضاسازی با قدرت و مخیل شاعر پیش رود. توصیفها جاندار با چاشنی موفقی که بتواند بر ذائقه مخاطب تأثیری ژرف گذارد. ترسیم فضاها و عناصر حاکم بر آن نیز بار عاطفی کلامش را افزایش میدهد. د) اطناب/ ایجاز: میدانیم که اطناب و ایجاز در دو سطح مورد بررسی قرار میگیرد. سطح اول توجه به کل اثر و سطح دوم با توجه به واحد کلام. یعنی جمله که البته در شعر بند حائز اهمیت است. تمام آثار رئوف در کل از ویژگی ایجاز یا همان فشردگی حجم مورد ارزیابی قرار میگیرد. «کلمات/ ایستادهاند در صف/ تا شاعران/ راحت بخوابند/ در مرگ! / از مجموعه اشعار «جنون آب» /۶۷». و) اصوات: اصوات نیز جایگاه ویژهای در آثار رئوف بر عهده گرفته است. در حقیقت چون شاعر در بطن طبیعت بکر زیسته، توانسته صدا وآهنگهایی را براساس همان ویژگیهای زیستمحیطیاش، با هر نوع ترنم دلنواز مددرسان فضایی طبیعی دراشعارش باشد. «شق شق آواز و/ شعر ناز ناز ِخرامیدن کبک را/ با هجای باروت تقطیع کرد/ بر سپیدی برف/ صیادی که در کمینگاه حافظ/ زمزمه میکرد/ از مجموعه اشعار «دوحنجره آواز» /۲۳». ه) بار عاطفی و اجتماعی: سبک رئوف در بازگویی کلافهای پیچ در پیچ احساس و عاطفه و همچنین برجسته نشان دادن مهربانیها، دردها، سختیهای ناهموار، طبقات نامتعادل اجتماعی، اندیشههای افسار گسیخته و… که همه و همه در موقعیتهای متفاوتی چنان در هم تنیدهاند که گویی شعرش برای مخاطب سرشار از پتانسیلی است که از نظر علمی میتواند جریان گرم زندگی را توامان با زمختیهای درشت آن و طبیعت درهم آمیزد. این لذت رویارویی در مجموعه اشعار «جنون آب» به قدری زیبا و لطیف نشسته است که انرژی حاکم بر آن چنان در آدمی نفوذ پیدا میکند که گویی تمام احساسات در آن واحد به چیزی به نام «عشق» ختم میشود. و عشق همان سنگ صبوری است که به رازها و نیازهای شاعر محک میخورد. «آفتاب گردانها/ رو به پنجره ایستادهاند/ به تماشایت/ این گلها هم مردد ماندهاند/ بین تو و آفتاب! / از مجموعه اشعار «جنون آب» /۷۱».
این نوشته در نقد شعر ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقهمندیها.