سر فصل‌هاى موسيقى‌ی ايرانى نامه چهل و سوم

 شب چله یا شب يلدا يكى ازمهمترين جشن‌هاى ايرانى است كه قدمت آن به بيش از هشت هزارسال پیش می‌رسد. شبی که فرداى آن با دميدن خورشيد، روزها بلند تر شده وتا بش نور خورشيد كه در ايران باستان به عنوان نور ایزدی شناخته مى‌شد افزون‌تر مى‌شود 

به باور ايرانيان  يلدا  شب زايش مهر يا خورشيد  و مظهر نور و اميدى  است كه از اعماق تاريكى‌ها جلوه‌گر مى‌شود.  به همين مناسبت هم براى گراميداشت آن جشن بزرگى برپا مى‌كردند و شايد مردمان زمان‌هاى دور اميدوار بودند و می‌دانستند كه روزى نور براى هميشه بر تاريكى غلبه خواهد کرد

 


پرستو احمدی

همکارمان هلن شوکتی در هر شماره به موسیقی و هنرمندان ایرانی که به نوعی در اعتلاء و ارائه این هنر روح‌پرور دست داشتند می‌پردازد که همه‌ماهه از نظرتان می‌گذرانیم.

فصل سی‌ و هشتم


هلن شوکتی

«پرستو احمدى صدايى از دل تاريخ»


 چهره‌ی پرستو احمدی کار ژاک فراست

من پرستو!!! دخترى كه مى‌خواهم براى مردمى كه دوست‌شان دارم بخوانم، اين حقى است كه 

نمی‌توانستم از آن چشم بپوشم. خواندن براى خاكى كه عاشقانه دوست‌ دارم

اين جا، در اين نقطه از ايران عزيزمان در اين تكه‌اى كه تاريخ و اسطوره‌هاى ما را بهم پيوند مي‌زند

.صداى مرا در اين كنسرت فرضى بشنويد و خيال كنيد اين وطن زييا را 

صداى او را مى‌شنويم در اجراى كنسرت پر سر وصداى كاراوانسرا  در ايران كه در يك كاروانسراى تاريخى برگزار شد 

اين خواننده ساختارشكن روز چهارشنبه  ٢١ آبان بدون حجاب اجبارى در  يك كنسرت فرضى * بدون تماشاچى* به همراه اركستر به اجراى موسيقى پرداخت و پخش زنده‌ى آن در يوتيوپ به يكى از پربارترين رويدادهاى اخير در رسانه‌هاى تاريخ اجتماعى ايران تبديل شد

به گفته كارشناسان: در استفاده از تمامى نمادهاى ايران/. انتخاب مكان فرهنگى، انتخاب فرش ايرانى، نورپردازى و صدابردارى سيستم صوتى و استفاده از گردن‌بند نشان ايران ،، نشان داد كه اين بانوى گرامى دختر ايران و از خودمان است

پرستو احمدى در جريان اعتراضات سراسرى ١٤٠١ هم قطعه‌ى «از خون جوانان وطن» را اجرا كرده بود كه بعد از استقبال گسترده‌ى مردم از اين اقدام  در مهرماه ١٤٠٢  به نهادهاى امنيتى احضار شد و براى او پرونده تشكيل داده شد

شروين حاجى پور، عماد قويدل، محمود ميرزايى ، سامان ياسين مهدى يراحى و توماج صالحى از جمله ديگر هنرمندان عرصه موسيقى هستند كه همزمان با اعتراضات سال ١٤٠١  به همراهى با مردم به اجراى اين نوع موسيقى روى آوردند و همگى آن‌ها بازداشت و با احكام روبرو شدند

هنر اعتراضى اثرى خلاق است كه توسط كنش‌گران و جنبش‌هاى اجتماعى توليد مى‌شود و به مكتب و تفكرى كه آن را به رسميت نمى‌شناسند و به حق نمى‌دانند، اعتراض مى‌كنند

 پرستو احمدى اين حركت اعتراضى را علاوه بر صداى زن و پوشش آزاد  و حتى آزادى    (Avangard) در خوانندگى، شايد بتوان گفت كه به نوعى سبك آوانگارد ارائه کرده اس

پرستو احمدى در  فروردين سال١٣٧٦ در نوشهر بدنيا آمد. او فارغ التحصيل رشته كارگردانى سينما از دانشگاه  سوره است و از چهارده سالگى به فراگيرى سلفژ و صداسازى در سبك فولكلور و كلاسيك پرداخته است. او خواننده و آهنگساز ايرانى است كه با بازخوانى قطعات مشهور و اجراى قطعات جديد توجه مخاطبان را به خود جلب كرده است.

پرستو احمدى ( در جنبش. زن زندگى آزادى قطعه ى هواى آزادى با شعرى از فاطمه دوگوهرانى كه بر وزن اشعار فردوسى سروده شده را به زيبايى موسيقى آن را ساخته و اجرا كرده است) که موجب تشکیل برونده  براى او تشكيل شد

از ديدگاه بسيارى اين كنسرت هم ادامه‌ى همان تلاش‌ها و مقاومت‌هاى زنان ايران در  ١٢٠ سال گذشته در برابر جامعه‌اى بسته و قوانين حاكمان مردسالار آن است

تلاشى كه شايد باكنسرت قمرالملوك وزيرى در سال ١٣٠٣  آغاز شد و صد سال بعد در سال  ١٤٠٣  با آواز خوانى پرستو احمدى شكل تازه‌اى بخود گرفت

خاطرات شفاهى قمرالملوك وزيرى در راديو:: از زمان اولين اجرا بر روى صحنه گراندهتل تهران

بدون حجاب و تاجى بر سر

دم درشكه بودم، همين كه راننده در را باز كرد، چند مأمور گردن كلفت آمدند سراغم و مرا با زور به نظميه بردند…. ( انگار خواب مى‌ديدم ،، همه خوشى‌هام يه طرف، اين نظميه وامونده يه طرف. تو دلم گفتم زن نترس_ گيرم اعدام‌ات  كنند، مهم نيست !!! چون بالاخره كار خودت رو كردى) اين‌جا بود كه كم كم آروم شدم

كنسرت قمر آن روزها با استقبال هنرمندان و روشن فكران و مخالفت وسيع روحانيون و بسيارى از مردم معمولى روبرو شد

قمر در ادامه‌ى روايت‌اش از آن شب، با اشاره به گفتگوى دوستانه‌اش با مامور پليسى كه خودش هم اهل موسيقى بود، چنين ادامه داد…. مأمور به من گفت نگران نباشيد كمى نگه‌ات مى‌داريم و بعد ميرى خونه  ،،،،،  فقط بايد اين‌جا را امضاء كنى _    من بايد تعهد مى‌دادم كه كنسرت ندهم و بى‌حجاب جايى نروم……….

اما اين تذكر و يادداشت‌ها نه تنها به معنى پايان كار قمرالملوك وزيرى نبود بلكه در ادامه او توانست  در شهر همدان در حضور عارف قزوينى كه در تبعيد بود و همچنين در مشهد كنسرت برگزار كند

در آغاز كار راديو ايران قمر توانست در سال ١٣١٩  بعنوان اولين خواننده زن فعاليت مستمرى داشته باشد.

پرستو احمدى و نوازندگان همراه او * احسان بيرقدار، سهيل فقيه نصيرى، اميرعلى پيرنيا و امين طاهرى كنسرتى را به زيبايى و واقعى به تصوير كشيدند. اين فقط يك كنسرت نبود بلكه يك انقلاب فرهنگى بود كه تصويرى زيبا از ايران آينده را نشان داد

بعد از اجراى كنسرت در اينترنت ، پيام هاى مردم در شبكه هاى اجتماعى،  براى همه زنان ايران اين صداى آزادى است، صداى زنى كه ديگر نمى‌خواست سكوت كند

پرستو تو نماد شجاعتى

در ميان ستون‌هاى تاريخ،   زنى آواز زندگى سر داد

اين حركت پرستو يك تلنگر بزرگ است، ما بايد كنار اين صدا بمانيم

اين فقط صداى پرستو نبود، اين صداى يك نسل از زنان ايران بود

او تصويرگر   زن زندگى آزادى  است

بخوان كه شهر سرود زن شود

و ياسمين لوى yasmin Levy  خواننده اسراييلى و اسپانيايىياسمين لوى

در پيامى پرستو احمدى را شجاع‌ترين فردى توصيف مى‌كند كه مى شناسد. او مى‌گويد: *من در مقايسه با تو هيچ نيستم، تو شجاع‌ترين در ميان ما هستى*

ياسمين لوى تأكيد كرد كه آرزوى پرستو اين بود كه بخواند و صدايش شنيده شود.  او اين رويا را به روشى

 و بسيار هوشمندانه، ظريف و كاملأ *قانونى* در چارچوب قوانين محقق كرد

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در سرفصل‌های موسیقی‌ی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید