یادآوری‌ی محمدعلی بهمنی از غلامرضا نصرالهی

دو یادداشت از غلامرضا نصراللهی

 

برای درگذشت محمد‌علی بهمنی:

یادداشت یک —————————

متاسفانه برخی هنرمندان و شاعران زمانه ی ما از استعداد و توان هنری و ادبی خود به مثابه امکانی برای کسب شهرت و ثروت استفاده می کنند غافل از اینکه این استعداد باید در مدار بالاتری به کار گرفته شود و فدای امیال شخصی و گذرا نشود.

من مطمئن هستم اگر استاد بهمنی از حکومت دوری می کرد ، با آن انرژی و دانش و استعداد می توانست نیازهای مادی خود را تامین کند و نیازی به داور شدن در فلان جشنواره و حضور و اجرای فلان سیاست در اداره سانسور یا حضور در فلان مراسم حکومتی نداشت. می توانست در جلسه شعر خوانی شاعران درباری نرود و می توانست علیه مردم معترض سال ۸۸ شعر نگوید. و واقعا حیف بود که او اعتبار و شهرتی که قبل و بعد از انقلاب به دست آورده بود در دو دهه ی اخیر به حراج گذاشت . دریغ …شعرهایش را دوست داشتیم. با ترانه هایش خاطره داشتیم و مرگش تاسف انگیز بود اما در کارنامه اش ای کاش این لکه های سیاه وجود نداشت.

و این باید درس عبرتی باشد برای همه هنرمندان و نویسندگان و شاعران که آنچه باقی است هنر و فرهنگ است. سیاست گذراست. پوچ است . نابود کننده استعداد و اعتبار و آبروی هنر است. حیف است شاعر یا هنرمند خود را فدای اهداف پوچ سیاستمداران کند.

یادداشت دو ———————————-
 
 
 
 
 
 
 

یادداشت دو —————————

محمد علی بهمنی شاعر معاصر درگذشت.

بر خلاف تصویر پاستوریزه که برخی از او می سازند وی از عوامل ممیزی و سرکوب هنرمندان در ارشاد و از بهره مندان رانت های حکومتی بوده است .

محمد علی بهمنی قبلا عضو شورای شعر و موسیقی ارشاد و داور و کارشناس جشنواره شعر فجر بود. حضور وی در جلسه شعرخوانی در بیت رهبری و تجلیل از او برای شعرهایش درباره دفاع مقدس و سرودن غزل و ترانه و همکاری با آهنگسازان و خوانندگان از دیگر فعالیت های وی به شمار می رود.

ادعاهای جنجالی او درباره مرگ شاعر معاصر حسین منزوی و خواننده مشهور ناصر عبداللهی حضور او در مراسم سردار سلیمانی و عذرخواهی پس از آن واکنش های زیادی را به دنبال داشت. از او مجموعه هایی در شعر و ترانه به چاپ رسیده است.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید