سرفصل‌هاى موسيقى ايران «نامه‌ی شانزدهم»

هلن شوکتی در هر شماره به معرفی آلات موسیقی و یا نخبگان موسیقی ایرانی می‌پردازد که از نظرتان می‌گذرد.

فصل پانزدهم


هلن شوکتی

 

قسم به عزت و قدر و مقام آزادی

که روح بخش جهان است نام آزادی

به پیش اهل جهان محترم بود آنکس

که داشت از دل و جان احترام آزادی

چگونه پای گذاری بصرف دعوت شیخ

به مسلکی که ندارد مرام آزادی

هزار بار بود به ز صبح استبداد

برای دسته پا بسته، شام آزادی

به روزگار قیامت بپا شود آن روز

کنند رنجبران چون قیام آزادی

اگر خدای به من فرصتی دهد یک روز

کشم ز مرتجعین انتقام آزادی

ز بند بندگی خواجه کی شوی آزاد

چو فرخی نشوی گر غلام آزادی

                                       فرخی یزدی

در چند روز گذشته با افتخار و سربلندی بیسابقه خواستم به زمین و زمان بگویم که چگونه از خون پاک یک دختر ۲۲ ساله بیگناه «سیاوش وار» نهال تنومندی بنام «زن، زندگی، آزادی» بارور شد. نهالی که در اول اکتبر بیش از ۱۵۰ شهر را هم صدا و هم پیمان! فریاد کرد. 

                                         

image0.jpeg

زن، زندگی، آزادی

ژن،  ژیان،  ئازادی

کیهان کلهر روز یکشنبه سوم مهر ماه در پیامی بلند و مکتوب ابتدا یادآوری کرد که سال‌هاست « گفتن» را هم بخشی از کنسرت‌هایش اضافه کرده.

«گفتن از وطنم ایران» از کشتار و حذف سیستماتیک، از شکنجه، ترور، خفقان، از بریدن نان اهل علم و فرهنگ، از بلای سانسور، از تبعیض و فساد و نیز از عشق و انسانیت و اتحاد»

کیهان کلهر مصرانه از همکارانش درخواست کرد که هیچ فعالیتی، اعم از نمایش و کنسرت و برگزاری جلسات فرهنگی را علی‌الخصوص در ایران لغو نکنند.

او نوشت چهل و چند سال است که هر روز با این ماشین سرکوب جنگیده‌ایم. لغو و عدم اجرای برنامه‌های فرهنگی خواست کسانی است که از اجتماع و اتحاد و تعالی و تفکر مردم می‌هراسند. 

امروز با هر علم و هنری که دارید، در صحنه و کنار مردم بایستید.

هر صحنه ای که بر آن بنوازم ، تریبون مردم آزادیخواه و آزادگان به تنگ آمده سرزمینم ایران خواهد بود. دست در دست و قدم به قدم در کنار شما

حسین علیزاده گفت: وای بر کسانی که شلیک می‌کنند.

همه ما در کنار این نسل جوان هستیم. نسلی که حق‌شان را می‌خواهند و از آزادی می‌گویند و هیچوقت پاسخی به آن‌ها داده نشده.

با قلبی پر از درد و رنج و پراز امید! از نسلی صحبت می‌کنم که به هیچکدام از خواسته‌هایشان توجه نشده و اصلأ درک نشده!!! و حالا با کمال افتخار می‌بینم که تمام این نسل حرف می‌زنند و چیزی را می‌خواهند که در دنیا بسیار بسیار طبیعی است.  -آزادی و حق بیان-

وای به حال کسانی که آن‌ها را در خیابان به گلوله ببندند.

متأسفم از این شرایطی که هست . ولی مهم‌تر از  همه امید است که مقابله می‌کند با هر چیزی را که بخواهد مانع شود.

ما همه در کنار فرزندان وطن‌مان هستیم و امیدواریم روزی لبخند را روی صورت‌شان ببینیم.

همایون شجریان: «نکشید این مردم را!! این مردم سزاوار زندگی‌اند نه مرگ»

این مردم سزاوار شادی و آزادی هستند. موضع من مشخص بوده و هست، من همیشه در کنار مردم سرزمینم هستم. 

همایون شجریان در ادامه نوشت: در واکنش به سرکوب اعتراضات، مردم خواستار پایان خشونت و بازنگری قانون بودند ولی امروز با رفتار حکومت، زنان و مردان ایران زمین خواهان تغییر  رژیم هستند.

شهرام ناظری خواننده پرآوازه و استاد موسیقی با انتشار تکه‌ای از اجراهای «مویه گونه‌اش» به یاد ژینا (مهسا) امینی نوشت:- ژینا گیان -تو آواز زندگی بودی!! صدای تو باید بلند خوانده شود. صدای تو اکنون در صدای ماست.

بیانه ی خانه موسیقی 

داد از بیداد..

بر نمی‌آید نفس بیرون از این ظلمی که بر فرزندان این آب و خاک روا داشته می‌شود.

مهسا امینی فرزند این ملت بود. دختری معصوم که به چنگال بدخیم بی‌درایتی و بی مسئولیتی در اوج جوانی از پای درآمد و ملتی را در غم و اندوه فرو برد …

غم و اندوه ملت نه فقط برای مهساست که مهسا جاودان و رستگار شد ..

 اندوه ملت از ناامیدی به اصلاح امور و نبود تلاش برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است!

خانه موسیقی ایران ضمن تقبیح هر گونه برخورد خشن و غیرفرهنگی با فرزندان و آحاد این ملت این ضایعه‌ی اسفناک و دردناک را به خانواده‌ی مهسا امینی و ملت شریف ایران تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند منان آینده‌ای درخشان و تابناک را برای مردم ایران  مسئلت می‌نماید.

دومینیک ریچارد هریسون، خواننده و موزیسین  راک با نام خنری « یانگ بلاد» در کنسرت خود با واکنش به کشته شدن مهسا امینی کفت: من این‌جا نمی‌ایستم که دین دیگران را مورد سئوال قرار دهم! من برای آزادی می‌جنگم!! من برای زنان ایران می‌جنگم. 

راجر جرج واترز – عضو پیشین گروه اسطوره‌ای پینک فلوید که سابقه‌ای طولانی در حمایت از جنبش‌های آزادیبخش در سراسر جهان دارد، آیت‌الله‌ها را مسئول طغیان مردم ایران توصیف کرد.

وی اضافه کرد: «آیت‌الله‌ها ممکن است به من بگویند که به تو ربطی ندارد. کشور خودمان است، دین خودمان است.خودمان می‌دانیم چه‌کار کنیم. اما شما در اشتباه هستید. به من ارتباط دارد چون من انسانم و به حقوق بشر معتقد هستم و مهسا امینی هم حقوق انسانی دارد. او هیچ کاری هم با نگرش شما به خدا و قوانینی که ممکن است وجود داشته باشد نداشت.

راجر واترز در انتقاد از حجاب اجباری گفت: «همه خواهران مهسا (زنان) در ایران یا هرجای دیگر دنیا، خودشان باید انتخاب کنند که می‌خواهند حجاب داشته باشند یا نه.

 

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در سرفصل‌های موسیقی‌ی ایران ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید