حمید سمندریان هم رفت

بی‌بی‌سی:
حمید سمندریان، کارگردان سرشناس تئاتر ایران صبح امروز، پنج شنبه، ۲۲ تیرماه درگذشت.

آقای سمندریان، که مبتلا به سرطان کبد بود امروز در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

حمید سمندریان، همسر هما روستا، بازیگر ایرانی، متولد اردیبهشت ماه ۱۳۱۰ بود. او فعالیت‌های تئاتری اش را زمانی که در دوره متوسطه تحصیل می کرد آغاز کرد و استادانی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی و عبدالحسین نوشین داشت.

او پس از اتمام دوره‌ دبیرستان به دانشگاه صنعتی برلین رفت و ادامه تحصیل داد اما بعد از آن وارد کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ شد.

آقای سمندریان شش سال نزد “ادوارد مارکس” که یکی از استادان برجسته‌ تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را فراگرفت و همزمان به کار حرفه ای تئاتر در آلمان پرداخت و پس از آن به دعوت اداره‌ هنرهای نمایشی دراماتیک اداره‌ کل هنرهای زیبا به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ی “دوزخ” را در تالار همین اداره به روی صحنه برد.

حمید سمندریان سپس فعالیت‌های خود را به شکل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد. او کلاس‌های بازیگری و کارگردانی دایر کرد و این فعالیت را تا آخرین روزهای عمرش ادامه داد.

هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، کیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی از جمله دانش آموختگان همین کلاس ها هستند.

جای خالی

عزت الله انتظامی در گفت و گو با بی بی سی با اشاره به ویژگی های رفتاری و دانش تئاتری او گفت که هیچ کس جای حمید سمندریان را پر نمی کند.

آقای سمندریان کارگردانی و اجرای تئاترهایی چون “ملاقات بانوی سالخورده”، “دایره‌ گچی قفقازی”، “ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی”، “مرغ دریایی”، “بازی استریندبرگ” و “کرگدن” را در کارنامه هنری خود دارد.

عزت الله انتظامی که سال ها پیش در تئاتر “کرگدن” به کارگردانی آقای سمندریان بازی کرده بود، گفت: “من در طول این سال ها به تدریج می فهمیدم که چه چیزهای فراوانی از او آموخته ام.”

همچنین جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت در گفت و گو با خبرآنلاین، حمید سمندریان را “استاد سه نسل از تئاتری‌های ایران” دانست و گفت: “ما که از دهه ۴۰ در کنارش کار کردیم، هنرمندانی که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در دانشگاه شاگردی‌اش را کردند و جوانانی که چند سال گذشته در آموزشگاه بازیگری‌اش با فوت و فن این هنر آشنا شدند.”

حمید سمندریان چندی پیش در مراسم بزرگداشت خود، ضعف تئاتر امروز ایران را به دلیل شرایط حاکم بر آن دانست و گفت: “تئاتر خانه‌ ماست. دوست داریم صدای ما به گوش دولتمردان برسد تا هنر، به ویژه تئاتر را مورد توجه قرار بدهند، چرا که ما شرقی‌ها بهترین بضاعت‌ را برای خلق اثر هنری داریم. اما باید شرایط فرهنگی کشور اجازه‌ی خلق این آثار را به ما بدهد. جریان کلی تئاتر باید مورد حمایت قرار بگیرد.

به گزارش رسانه های هنری ایران قرار بود همراهان و شاگردان حمید سمندریان بار دیگر تئاتر “بازی استریندبرگ” را که او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران قبلی یعنی هما روستا، رضا کیانیان و پیام دهکردی پاییز امسال به صحنه ببرند. بخشی از تمرینات اولیه این نمایش نیز در منزل آقای سمندریان آغاز شده بود.

قرار بود این کارگردان سرشناس تئاتر ایران، تئاتر “گالیله”، اثر برتولت برشت را که از حدود سه سال پیش بر روی آن کار می کرد، از بهمن سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۰ در تماشاخانه‌ ایرانشهر به روی صحنه ببرد اما اجازه و مجال این کار را نیافت.

حمید سمندریان در سال ۸۳ تالار مولوی را با اجرای تئاتر “ملاقات بانوی سالخورده” افتتاح کرد و در سال ۸۶ هم با اجرای همان تئاتر، سالن اصلی تئاتر شهر را پس از یک بازسازی طولانی مدت دوباره راه اندازی کرد.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در یادداشت‌های پراکنده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

نظرتان را ابراز کنید