ماهنامه‌ی دادگر

ماهنامه‌ی دادگر با محوریت حقوق و علوم انسانی در مهرماه ۱۳۸۷ در شهر رشت و استان گیلان، فعالیت خود را آغاز کرد.  این نشریه از همان شروع کار، رویکرد و رویه‌ای فرهنگی ـ اجتماعی را برگزید و به تدریج، موضوعات گیلان شناسی ـ نظیر معرفی مشاهیر فرهنگی، هنری، حقوقی و ادبی گیلان ـ را در دستور کار قرار داد. این موضوع، سبب شد طیفی از نخبگان گیلانی به همکاری با این نشریه روی آورند و در نتیجه، این رسانه، محلی برای انعکاس و بازتاب آرا و نظرات و نوشته‌های صاحبان فکر و قلم شد. این نشریه اما به مرور، با ورود به حوزه‌های دیگری چون معرفی سنت‌ها و بازی‌ها و آداب محلی گیلان و شعر و داستان و نقد ادبی و نمایش، کوشید دایره‌ی گسترده‌تری از مخاطبان جوان را جذب خود کند و این رویکرد به محبوبیت این نشریه در میان جوانان صاحب قلم گیلانی، کمکی شایان نمود؛ به طوری که اکنون بسیاری از همکاران این نشریه را جوانان تشکیل می دهند. «دادگر» در طی این سه سال و چند ماهی که فعالیت می‌کند و مهرماه، همزمان با روز مهرگان، آغاز چهارمین سال فعالیت مطبوعاتی‌اش خواهد بود، چند ویژه‌نامه انتشار داده که عبارتند از:
یک ـ ویژه‌نامه‌ی پاداشت یاد زنده یاد مهندس احمد عاشورپور از خوانندگان برجسته‌ی موسیقی فولکلور گیلان

 

دو ـ ویژه‌نامه‌ی تاریخ دادگستری گیلان

 

سه ـ ویژه نامه‌ی نوروزی

 

چهار ـ ویژه نامه‌ی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و مانند اینها.


پنج ـ ویژه نامه بزرگداشت نود سالگی دبیرستان شاهپور و

 

شش ـ ویژه نامه‌ی پاسداشت یاد بهمن محصص

 

هفت ـ ویژه نامه‌ی بزرگداشت معلمان گیلان

 

لازم به ذکر است که این نشریه تا کنون با بسیاری از بزرگان موسیقی و فرهنگ گیلان ـ مانند شمس لنگرودی ، ناصر مسعودی ، استاد عبدالعظیم یمینی ، فرامرز دعایی ، ملکه رنجبر ، حسن خوشدل ، سعید تحویلداری ، دکتر یوسف صمدزاده و … گفت و گوهای مفصل داشته و چند میزگرد نیز در بازشناسی موسیقی عاشورپور ، موسیقی فولکلور ایران و گیلان و آسیب شناسی زبان و ادبیات محلی گیلان داشته است.

 

صاحب امتیاز و مدیر مسوول این نشریه ، ابراهیم مروجی ف با 29 سال سنف جوان ترین مدیر مسوول مطبوعات در گیلان و به تعبیری در سراسر کشور است. ابراهیم مروجی همچنین صاحب امتیاز و مدیر مسوول انتشارات گیل سا نیز هست و تا پیش از این ، تجربه ی انتشار دو جلد کتاب به نام پیشگامان فرهنگ گیلان را در کارنامه ی فرهنگی خود به ثبت رسانده است. ضمن انکه تجربه برپایی چند نمایشگاه به نام صد سال فرهنگ گیلان را نیز در کارنامه دارد.او پس از دریافت مجوز انتشارات «گیل سا»، سخت در تلاش است که کتابهای : نوروز در گیلان ، جلد سوم کتاب پیشگامان فرهنگ گیلان ، روزی روزگاری گیلان شامل  مجموعه تصاویر تاریخ گیلان است و نیز کتابهای تاریخ عدلیه گیلان و زنان اثر گذار گیلان را که حاصل پ/زوهش های او در زیمنه ی گیلان شناسی است به زیرو طبع آراسته سازد. مروجی همچنین ، از اعضای ستاد بزرگداشت نودمین سال تاسیس دبیرستان شاهپور رشت نیز بود و همچنین اخیرا با راه اندازی کمپین ” ما همه فروغی هستیم ” در حال جمع اوری طوماری بلند بالا برای حفظ عمارت تاریخی دبیرستان تاریخی و نخبه پرور فروغ رشت از میان مردم گیلان است. وی سابقه ی چند سخنرانی در مورد تاریخ فرهنگ گیلان ، زنان پیشروی گیلان ، مشروطیت در گیلان ف نقش قفرهنگیان در نهضت جنگل ، تاریخچه دبیرستان شاهپور رشت و … را در مراکزی چون : میراث فرهنگی گیلان ، خانه میرزا کوچک جنگلی و …کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان .و … را دارد.و. مروجی، این اواخر، در اندیشه ی برپایی نمایشگاه عکسها و تصاویر و اسناد خاطره انگیز و تاریخی مدارس و مشاهیر و بناها و شهرهای ایران و گیلان در خارج از کشور است تا بتواند به عنوان سفیر فرهنگ گیلان خدمتگزار مردم خود باشد. وی امیدوار است با ابراز تمایل گالری داران و انجمتن های فرهنگی ایرانیان در برون مرز، این نمایشگاه در آینده برپا گردد

مصاحبه مروجی راجع به نشر گیل سا و کتابش پیشگامان فرهنگ گیلان :

 

«گیل‌سا» به جمع ناشران گیلان پیوست
«ابراهیم مروجی»، پژوهشگر حوزه ی فرهنگ و حقوق ،  چهاردهم  تیر ، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «مهر » با اشاره به صدور مجوز فعالیت به این انتشارات، طی هفته های اخیر، گفت: «ما در اولین قدم، قصد داریم سومین و آخرین مُجلد از کتاب « پیشگامان فرهنگ گیلان» را چاپ کنیم. این کتاب در حال حاضر مرحله ی حروفچینی را می‌گذراند و طی هفته های آینده برای اخذ مجوز به ارشاد می‌رود».
وی افزود: «جلد سوم این کتاب ، دو فصل دارد که فصل نخست آن، شامل بیوگرافی حدود 300 تن از چهره‌های شاخص فرهنگ گیلان و ایران و فصل دوم هم بررسی تاریخ 110 ساله فرهنگ است». به گفته ی  «مروجی» اثر پژوهشی « پیشگامان فرهنگ گیلان» که تدوین آن از هشت سال پیش، آغاز شده، مبتنی بر دو روش تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی بوده و در آن، حدود هزار تن از فعالان فرهنگ گیلان (معرفی 600 نفر در دو مُجلد نخستین) در طول بیش از یک قرن اخیر معرفی شده اند.

 

 

مدیر انتشارات «گیل ‌سا» همچنین از تدوین یادنامه‌ای برای زنده‌یاد «احمد عاشورپور» از چهره‌های مطرح موسیقی فولکلور گیلان خبر داد و گفت:« پیش از این، در دو شماره ی پیشین مجله «دادگر» ویژه‌نامه‌هایی برای «عاشورپور» منتشر کرده بودیم و حالا قصد داریم مجموعه ی مقالات آن دو ویژه‌نامه را در قالب یک یادنامه ی مستقل و در قالب یک کتاب منتشر کنیم.
« مروجی» ابراز امیدواری کرد، این یادنامه که مراحل نهایی تدوین خود را طی می‌کند، تا دی ماه 90 و همزمان با چهارمین سالگرد درگذشت «احمد عآشورپور»، منتشر و رونمایی شود.

وی با بیان این که امتیاز انتشارات «گیل‌سا»، محدود به حوزه ی فرهنگ و ادبیات نیست، از انتشار کتابی درباره ی تاریخ عدلیه  دادگستری( گیلان، توسط این انتشارات )، در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

درباره Habib

متولد سال ۱۳۳۰ رشت استان گیلان- کسب لیسانس از دانشگاه ملی ایران- کوچ به ینگه دنیا سال ۱۳۶۵ و اقامت در کالیفرنیا-چاپ اولین کتاب شعر بنام (الف مثل باران) در سال ۱۳۸۴ در ایران توسط انتشارات شاعر امروز.
این نوشته در مقاله ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to ماهنامه‌ی دادگر

نظرتان را ابراز کنید